Betalen met een elektronische betaalkaart van Sodexho, aanbieder van maaltijdcheques

De directie van Sodexo, bekend van de maaltijd- en dienstencheques, heeft vrijdag de intentie aangekondigd om het personeelsbestand met bijna 380 personen af te slanken. Reden is de krimpende vraag van haar klanten in de cateringdienstensector vanwege de coronacrisis.

Sodexo-klanten (bedrijven, administraties, scholen en universiteiten, ziekenhuizen, rusthuizen) hebben sinds de uitbraak van de coronapandemie hun cateringbehoeften moeten aanpassen aan de veiligheidsmaatregelen en aan nieuwe werkregelingen. Sommige van hen worden geconfronteerd met een langzaam en geleidelijk herstel en worden zwaar getroffen door de huidige crisis.

Als rechtstreeks gevolg van deze situatie moest Sodexo België haar eigen organisatie aanpassen. Bijna 1.400 van de 4.000 werknemers van het bedrijf traden toe tot de tijdelijke werkloosheidsregeling van de overheid. De crisis had een aanzienlijke impact op de omzet en de winst. "Vandaag is het duidelijk dat de terugkeer naar de situatie van voor de COVID-19 niet langer mogelijk is."

Daarom werd besloten om de omvang van de teams aan te passen aan de terugval van de volumes. "Dat is noodzakelijk om de winstgevendheid van de onderneming op korte, middellange en lange termijn te garanderen", klinkt het bij het bedrijf, dat gevestigd is op de Pleinlaan in Elsene vlak naast de VUB.

"Uiteraard betreuren wij dat een aanzienlijk aantal van onze werknemers door deze situatie wordt getroffen en wij zullen in overleg met onze sociale partners alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat ieder van hen kan genieten van de best mogelijke voorwaarden voor een positieve toekomst", zegt CEO van Sodexo België Michel Croisé in een persbericht.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, sodexo, dienstencheques

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni