| Gemeentehuis van Anderlecht.

Anderlecht zal 91 voltijdse werknemers niet vervangen

Charlotte Deprez
09/07/2022

Om de begroting in evenwicht te krijgen, heeft de gemeente Anderlecht besloten om een op de twee gemeentepersoneelsleden niet te vervangen. Dat zou volgens gemeenteraadslid Giovanni Bordonaro (PVDA) grote gevolgen hebben voor de inwoners. "Burgers moeten soms drie maanden wachten op een afspraak."

Eind juni presenteerde Anderlecht de begroting voor 2022 met een tekort van 8,3 miljoen euro. De loonindexeringen van het personeel, de gezondheidscrisis en de daardoor toenemende armoede liggen aan de basis van de rode cijfers.

Daarnaast stelde de gemeente een begrotingsplan voor om de komende twee jaar opnieuw in evenwicht te komen. Een van de maatregelen gaat over het personeel. De gemeente schat dat er ongeveer 180 werknemers zullen vertrekken de komende drie jaar. De helft daarvan zal niet worden vervangen. Het gaat om 91 van de in totaal 1.640 voltijdsequivalenten.

Volgens gemeenteraadslid voor PTB-PVDA Giovanni Bordonaro is dat geen goede beslissing. "De administatie zit nu al op een breekpunt. Burgers moeten soms drie maanden wachten op een afspraak. We weten bovendien dat de vraag enkel nog zal toenemen omdat er in de toekomst meer inwoners zullen zijn. Denk maar aan Biestebroek."

Volgens schepen van Financiën Elke Roex (Vooruit) klopt het dat er vaak lange wachttijden zijn, maar is dat niet altijd het geval. "Tijdens corona waren de wachttijden bijvoorbeeld heel lang. Ook bij het begin van de vakantie is dat vaak zo, maar het fluctueert. We hebben een systeem waarbij je een afspraak moet maken, maar er zijn nog steeds loketten die open zijn voor dringende zaken. Onze doelstelling blijft sowieso dat de wachttijd minimaal is. Als we zien dat er meer personeel nodig is op die dienst, dan zullen we dat ook realiseren."

Probleem van absenteïsme

Op dit moment heeft de gemeente een absenteïsme van gemiddeld 10 procent. Op sommige diensten gaat het om 16 procent. "Dat is enorm hoog," zegt Bordonaro. "De grootste oorzaken zijn stress en werkdruk. Die zullen nog toenemen wanneer er minder personeel is."

Roex erkent dat er een groot probleem van absenteïsme is, "maar dat los je niet enkel op door meer personeel. We moeten ook zorgen voor een goede werksfeer. Op dit moment wordt er aan een plan gedacht om het absenteïsmepercentage naar beneden te halen, want nu betalen we veel mensen die eigenlijk niet aan het werk zijn."

Een van de punten uit dat plan is om maaltijdcheques te geven aan mensen die komen werken. Volgens Bordonaro zal die maatregel niet veel uithalen. "Als iemand een burn-out heeft, zal die niet gered worden door een maaltijdcheque. Daar ligt de oorzaak van het probleem niet. Wat de gemeente ook doet, het is zeker dat 91 werknemers schrappen een probleem zal vormen."

"We moeten nagaan of we zelf goed georganiseerd zijn. Het zou onverantwoord zijn om die introspectie niet te doen."

Elke Roex (Vooruit), schepen van Financiën

Elke Roex, kandidaat one.brussels voor het Brussels Parlement

Roex benadrukt dat de maaltijdcheques dienen als een stimulans en niet de enige maatregel is. "We maken een doordachte oefening op basis van vergelijking met andere gemeentes. We willen ook veel zaken reorganiseren en automatiseren om ervoor te zorgen dat de werkdruk niet verhoogt."

Bovendien ziet het gemeentebestuur geen andere oplossing dan personeel schrappen. "We kunnen niet de belastingen voor bedrijven en inwoners verhogen en daarnaast niet in eigen boezem kijken. We moeten nagaan of we zelf goed georganiseerd zijn. Het zou onverantwoord zijn om die introspectie niet te doen."

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni