| Margot Vandorpe tijdens één van haar bezoeken bij de alpaca's in Ayacucho.

Brusselaars starten crowdfunding voor 'eerlijke' alpaca truien

JDK
© BRUZZ
18/02/2021

Brusselaars Margot Vandorpe en Véronique de Pauw starten samen met twee mede-ondernemers een crowdfunding om eerlijke alpaca wollen truien te maken. Met deze 'fairchain'-truien willen ze de hele productieketen én de prijzen die betaald worden aan Peruviaanse makers transparant communiceren.

Onder de noemer 'FIBR' willen vier vrouwen truien van 100% natuurlijk alpacawol produceren en verkopen. Het belangrijkste voor de initiatiefneemster is de transparantie binnen een productieketen. Ze proberen via hun website duidelijk te communiceren over de productie van de truien en de prijzen van het productieproces. Zo zou de consument exact moeten weten waarvoor hij betaalt. “Met deze manier van werken proberen we in te spelen op de groeiende bewustwording van consumenten”, vertelt de in Brussel wonende Margot Vandorpe.

Peru

In tegenstelling tot heel wat andere modemerken die hun productie uitbesteden aan lageloonlanden, werkt FIBR samen met drie lokale partners in Peru. Die partners werken onderling samen bij de productie van de wollen truien en worden eerlijk betaald. Concreet wil dat zeggen dat het modemerk de Peruviaanse alpacaboeren 30% meer betaalt dan de normale marktprijs. Alle productiefases vinden plaats in Peru, vertelt Margot Vandorpe. “Hierdoor houden we een groter deel van de prijs in het land van de grondstof en dat stimuleert de lokale economie.”

“Alpacawol is sowieso een duur product, maar in vergelijking met producten van dezelfde kwaliteit zitten wij onder de marktprijs”

Margot Vandorpe, mede-initiatiefneemster van FIBR

Prijs en levering

Eerlijke handel en een transparante productieketen: dat heeft ook zijn prijskaartje. Zo kosten de alpaca wollen truien meer dan honderd euro. “Alpacawol is sowieso een duur product, maar in vergelijking met producten van dezelfde kwaliteit zitten wij onder de marktprijs”, nuanceert Margot Vandorpe.

Daarnaast kan de levering oplopen tot bijna 6 maanden, maar die lange levertermijn is ook een vorm van voorzichtigheid. “Pas als de crowdfunding volledig rond is, plaatsen wij onze bestellingen en treedt het productieproces in actie.” De lange levertermijn heeft ook te maken met de doelbewuste keuze van FIBR om de truien te vervoeren via minder vervuilende, maar tragere, transportmiddelen. Slow fashion, dus.

Na de crowdfunding en dus eerste verkochte truien zullen Margot en co hun project evalueren. Als alles vlot verloopt, willen ze het zeker uitbreiden. “Op termijn kunnen we misschien samenwerken met enkele plaatselijke handelaars, maar in eerste instantie blijven we voornamelijk online actief.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni