© Altiplan / Wallonie Bruxelles Architectures | Het hotel van de Thon-keten in de Europese wijk

Brusselse hotels quasi leeg als gevolg van coronacrisis

© BRUZZ
14/03/2020
Updated: 14/03/2020 19.07u

De Brusselse hotels zijn leeg, of toch bijna. Een aantal hotels sluit al vrijwillig de deuren. Dit zal economische gevolgen zonder precedent hebben, zegt de sector.

De Brusselse hotels hebben dezer dagen zo goed als geen gasten, in een stad waar bijzonder weinig te beleven valt. "De voorbije dagen was de bezettingsgraad naar 20 procent teruggevallen", zegt Rodolphe Van Weyenbergh, de secretaris-generaal van de Brussels Hotels Association aan Le Soir. "Nu is dat gekelderd naar 10 of zelfs 5 procent in het merendeel van de hotels."

Du jamais vu, en dus vreest de sector voor economische gevolgen zonder precedent. Bovendien sluiten steeds meer etablissementen vrijwillig de deuren.

Zoals bijvoorbeeld het Thon Hotel aan de luchthaven. Dat maakt onderdeel uit van een keten met vijf Brusselse vestigingen, en gaat vanaf maandag dicht. "Wij analyseren de situatie van uur tot uur", zegt Hans Van der biesen aan de krant. Hij is assistant area manager voor de keten. "Onze bezettingsgraad is naar 5 tot 10 procent gedaald. De klanten die er nog zijn, zijn er voor dringende professionele of familiale redenen."

Gasten in één hotel

In de aankomende dagen zou Thon ook andere filialen kunnen sluiten, door de reizigers die in de ene vestiging hadden gereserveerd samen te voegen met die in een andere. De schaarse gasten uit de vestiging aan de Louizalaan zouden bijvoorbeeld kunnen worden overgeheveld naar de vestiging in de Europese wijk. "Dat is haalbaar, Brussel is niet zo groot", klinkt het bij Van der biesen. Zo vermijdt de keten om quasi lege hotels te moeten laten draaien, maar laat ze toch niemand in de kou staan.

De strijd tegen het virus is prioritair, benadrukt de hoteluitbater. Daarvoor moeten net als in alle andere hotels extra services als de hotelbar, het ontbijtbuffet en de gymzaal wijken.

Door de terugval in het aantal klanten valt een groot deel van het personeel van de keten momenteel onder het stelsel van de economische werkloosheid. Maar niet iedereen. "Wij moeten veel annuleringen beheren. en de onzekerheid dat we nog niet weten wanneer we de reservering dan wel kunnen inboeken", zegt Van der biesen.

Een soortgelijke crisis heeft de manager in twintig jaar hotelwezen nog niet meegemaakt. "Maar we houden ons klaar om opnieuw te herstarten, zodra het mag."

Correctie: in een eerdere versie van het artikel, op basis van Le Soir, stond dat de Thon-keten nog geen personeel had dat economisch werkloos is. Dat blijkt niet te kloppen en is inmiddels aangepast.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, coronacrisis, coronavirus, corona, Brussels Hotels Association, lockdown, Thon Hotels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni