Cowboy, de Brusselse producent van elektrische fietsen, heeft 10 miljoen euro opgehaald. Met dat geld wil het ook in de buurlanden voet aan grond krijgen. “We breiden ons team uit met 50 nieuwe werknemers en zetten meer in op onderzoek en ontwikkeling”, zegt Tanguy Goretti.
Brusselse producent 'e-bikes' haalt 10 miljoen euro op
E-bikes zitten in de lift. Maar liefst 45 procent van alle verkochte fietsen in België is elektrisch. De Brusselse start-up Cowboy surft mee op die golf. Het bedrijfje bestaat nog maar sinds 1 april, maar verkocht in België al 1.000 fietsen, en wil nu ook in de rest van Europa e-bikes slijten. “We mikken op Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland”, zegt Goretti.
Daartoe verzamelde het tien miljoen euro in een kapitaalronde, waarvan het gros van het Amerikaanse investeringsfonds Tiger Global Management kwam. Maar ook ex-Uber-directeur Oscar Salazar en Francis Nappez van BlablaCar investeerden mee.
Design
“Ons succes zit in de prijs (1790 euro, red.), het design en de connectiviteit”, zegt Goretti. “De fiets is mooi en licht, en heel intuïtief. Zo geeft de motor zelf extra vermogen wanneer je harder begint te trappen, zonder dat je dat moet instellen. Desgewenst kun je ook je smartphone op je stuur bevestigen, die dan als navigatie dienst doet.”
De stichters van de Brusselse start-up hebben trouwens ervaring met het ophalen van kapitaal voor innovatieve ideeën. Zo richtten ze eerder Take Eat Easy op, een pionier in het leveren van maaltijden met fietskoeriers. Take Eat Easy moest door de snelle concurrentie van grote spelers zoals Deliveroo en UberEats later wel de boeken neerleggen.
Lees meer over: Brussel , Economie , elektrische fiets
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.