E-bikefabrikant Cowboy mag crowdfunding voortzetten

© Cowboy
| Een elektrische fiets van Cowboy
Updated: 16-12-2019 - 11:42

Cowboy mag zijn crowdfundingcampagne voortzetten. Die was na een sterke start tijdelijke bevroren bij gebrek aan informatie over de financiële risico's die investeerders lopen. De Brusselse start-up voegde die info vrijdag toe.

Dinsdag had Cowboy, fabrikant van slimme elektrische fietsen, een crowdfunding gelanceerd op het Britse Crowdcube. Na amper 12 minuten had Cowboy al de beoogde 1,2 miljoen pond (1,4 miljoen euro) bij elkaar die het wilde ophalen. Wegens de grote belangstelling bleef de campagne verder lopen.

Maar financieel toezichthouder FSMA kwam tussen. Cowboy moest haar mogelijke investeerders meer informatie geven over de risico’s van het project, aldus De Tijd. Het was onvoldoende duidelijk in wat voor een financieel product je precies investeert, of wie het product precies uitgeeft.

Crowdunding loopt voort

Dergelijke essentiële informatie is verplicht in de Europese Unie, ook voor crowdfundings van minder dan 5 miljoen euro. Cowboy krijgt nog een tweede poging, maar in afwachting van een aangepaste informatienota werd de crowdfundingscampagne tijdelijk onderbroken. Vrijdagavond kreeg de Brusselse start-up groen licht om de campagne voort te zetten.

Cowboy haalde intussen al 3 miljoen pond (3,6 miljoen euro) op. Dat is ruim een tweevoud van de beoogde financiële injectie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?