Fietsproducent Cowboy start opnieuw kapitaalronde

SD
© BRUZZ
12/02/2023

De Brusselse fietsproducent Cowboy wil in twee maanden tijd 15 miljoen euro vinden. Die zouden nodig zijn om de volgende fase van de groei te financieren. Maar het gaat intussen om de zoveelste kapitaalronde en het bedrijf heeft na vijf jaar nog steeds geen winst geboekt. Al gaat het merk ervan uit volgend jaar winstgevend te worden.

De raad van bestuur keurde afgelopen week de plannen goed voor de kapitaalzoektocht. Het bedrijf moet op zoek naar 15 miljoen euro via grote beleggers, die tot 6 maart hebben om in te tekenen.

In die 15 miljoen euro is ook een crowdfunding inbegrepen, die tot 25 april loopt en waarmee gemikt wordt op de brede bevolking voor naar schatting 1 miljoen euro.

Het is nog maar de vraag hoeveel belangstelling er voor de actie zal zijn. Uit de (late) cijfers van 2021 werd al duidelijk dat het hippe Brusselse merk snel extra geld nodig had. Cowboy organiseerde bovendien eerder al crowdfundingacties en kapitaalrondes. Een vierde financieringsronde vorig jaar haalde nog 71 miljoen euro binnen. Maar in tijden van hoge inflatie is dat niet meer zo evident.

Strak ontwerp

De elektrische stadsfietsen van Cowboy zijn populair, onder meer omwille van het ontwerp waarbij alle kabels en andere technische onderdelen zijn weggewerkt in het frame. Ze zijn nochtans niet goedkoop: voor 2.890 euro heb je een elektrische Cowboyfiets. Het bedrijf heeft nooit publiek gemaakt hoeveel fietsen het jaarlijks verkoopt, maar volgens De Tijd zou uit de cijfers blijken dat het zo’n 28.000 bestellingen binnen kreeg. In november bekroonde het Amerikaanse magazine Time het recentste Cowboy-model zelfs nog tot een van de beste uitvindingen van 2022.

En toch lijkt het bedrijf niet uit de slechte papieren te komen. Cowboy werd opgericht in 2017 en is nog nooit winstgevend geweest. Integendeel, de verliezen stapelen zich jaar na jaar op, in totaal bijna 47 miljoen euro, waarvan 23,4 miljoen euro nettoverlies in 2021. Op de resultaten van 2022 is het nog wachten, al lijken ook die in het rood te staan, zo'n 20 miljoen euro.

Maar de kapitaalronde komt niet uit de lucht vallen. Uit een eerder interview met co-oprichter en CEO Adrien Roose in oktober met De Tijd zijn de kapitaalrondes "volstrekt normaal in de fase waarin het bedrijf verkeert". "We groeien snel en maken daardoor nog verlies," klonk het toen.

(Lees verder onder de foto)

20210919 Autoloze zondag 2021 fietser met elektrische Cowboy-fiets ter hoogte van de nieuwe voetgangersbrug aan Graaf van Vlaanderen 3500px

| Een fietser met een elektrische Cowboy-fiets op Autoloze zondag 2021.

Waarom het bedrijf precies zoveel verlies draait, is niet duidelijk, maar een deel zou in ieder geval toe te schrijven zijn aan de wisselvallige kwaliteit van de fietsen. Zo blijkt dat het bedrijf de kost van de garantieherstellingen heeft onderschat. In 2020 had Cowboy 45.000 euro voorzien voor deze reparaties, maar moest in dat jaar uiteindelijk bijna 1,5 miljoen euro budgetteren.

Grote gevolgen

Cowboy is niet het eerste bedrijf van de Brusselse oprichter Adrien Roose. Roose heeft namelijk ook maaltijdbezorger Take Eat Easy opgericht in 2013. Het toenmalige succesvolle bedrijf - actief in maar liefst twintig steden, met leveringen uit meer dan 3.000 restaurants - moest echter de boeken toedoen na een mislukte kapitaalronde in 2016.

Volgens De Standaard kan een mislukte kapitaalronde voor Cowboy overigens grote gevolgen hebben voor de consumenten. De motor van de laatste modellen kan namelijk enkel geactiveerd worden met een smartphoneapp. Als die app niet up-to-date wordt gehouden zouden die modellen op een bepaald moment niet meer werken.

'Volgend jaar winstgevend'

In een nieuwe nieuwsbrief aan haar klanten wuift de fietsproducent de negatieve berichtgeving weg. "In 2022 zagen we een 2,7x hogere verkoop op jaarbasis, met een omzet van 41 miljoen euro inkomsten," klinkt het. "Dit jaar is sterk begonnen met een stijging van 42 procent van de verkoop ten opzichte van 2022. Onze brutomarge is nu bijna terug op het niveau van voor de pandemie en zal dit jaar nog verder stijgen, tot het niveau van enkele van de grootste en beste fietsmerken ter wereld."

"We hebben heel hard gewerkt om onze organisatie sterker en duurzamer te maken en met de werving van 15 miljoen die we nu aan het afronden zijn, zullen we volgend jaar volledig winstgevend zijn," klinkt het veelbelovend.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni