‘Gewest moet investeren in Billy Bike, en Villo dumpen'

© Christophe De Beukelaer via Facebook
| Brussels parlementslid Christophe De Beukelaer

Het Brusselse deelfietsenbedrijf Billy Bike zit in slechte papieren en is op zoek naar een overnemer. De partij Les Engagés vindt dat het Brussels Gewest in het bedrijf moet investeren, om via die weg het "ondermaatse" deelfietsensysteem Villo te vervangen.

Volgens de partij Les Engagés (het vroegere CDH) is het tijd om Villo, het fietssysteem van JCDecaux dat gefinancierd wordt door het Brussels Gewest, te dumpen. De partij pleit ervoor de expertise en banen te redden die Billy Bike de voorbije vijf jaar heeft ontwikkeld. Dat zegt de partij na het bericht dat Billy Bike, het Brusselse bedrijf dat elektrische deelfietsen aanbiedt, op zoek is naar een overnemer.

Les Engagés wil dat minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) het contract voor Villo opzegt en een publiek-privaat partnership opstart met Billy Bike, zodat die laatste de nieuwe universele aanbieder wordt van deelfietsen in Brussel. "Als je wilt dat een freefloating fietsoperator (die fietsen zonder vaste stations heeft, red.) een universele dienst aanbiedt, moet je het publiek steunen. Anders is het niet winstgevend," zegt Brusselse parlementslid Christophe De Beukelaer (Les Engagés).

"Alle ingrediënten voor een goed publiek-privaat partnership zijn aanwezig. Wat ontbreekt, is de politieke wil van de Brusselse regering. Als Billy Bike verdwijnt, zal dat de verantwoordelijkheid zijn van mevrouw Van Den Brandt," stelt hij.

Ondermaats Villo

Volgens De Beukelaer is de dienstverlening door Villo ondermaats. Hij wijst op het verouderd systeem van terminals, batterijen die je moet meenemen, een korte batterijduur, en een model fiets dat veel openbare ruimte inneemt. Hij betreurt dat de Villo-fietsen relatief weinig gebruikt worden. Sinds 2014 schommelt het systeem rond de 1,5 miljoen ritten per jaar.

De minister erkende recent dat er problemen zijn met Villo, ze liet ook weten "niet getrouwd te zijn met Villo." "Het momentum om het contract met Villo te verbreken zal er geen twee keeièrer zijn," zegt De Beukelaer dan ook. "Het alternatief is dat we over een paar jaar een publieke fietsdienst van de grond moeten tillen, wat de Brusselaars veel meer zal kosten."

Officieel loopt de huidige concessie met Villo nog tot 2026. "Het is niet eenvoudig om dat contract eerder te verbreken," zegt woordvoerster van minister Van den Brandt Marie Thibaut de Maisières. Daarover is op dit moment een rechtszaak gaande, gerelateerd aan de schade die werd opgelopen door de vertraging van de batterijen.

De uitkomst van die rechtszaak kan zijn dat het contract wordt verdergezet – waar JCDecaux om vraagt – of ingekort bij wijze van schadevergoeding. Maar de schade kan ook op een andere manier vergoed worden. Eens dit bekend is, zal het Gewest een openbare aanbesteding uitschrijven om een nieuwe aanbieder van stadsfietsen te vinden, zegt de woordvoerster.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?