Handelaars Stalingradlaan protesteren tegen nieuw metrostation

Binnenkort gaan de werken aan het nieuwe metrostation Toots Thielemans van start. Het Gewest en de Stad Brussel beloven compensatiemaatregelen. "Onvoldoende", vinden de buurthandelaars, die vrezen voor de gevolgen van de werken. "Onze wijk wordt verkocht aan de toeristen." 

In het kader van de nieuwe metrolijn 3 komt er een nieuw metrostation onder de Stalingradlaan. De voorbereidende werken gaan binnenkort van start. Het metrostation zelf, met als naam Toots Thielemans, wordt gebouwd tussen 2021 en 2024. Voor de handelaars die hierdoor hinder zullen ondervinden, voorzien het Gewest en de Stad Brussel een steunpakket van 16 miljoen euro

Wie het meeste hinder ondervindt, zal kunnen rekenen op schadevergoedingen van meer dan 10.000 euro per jaar.  "De compensatiemaatregelen gelden voor een periode van drie jaar, maar de werken zullen in totaal acht jaar duren," reageert Eddine Layachi, voorzitter van handelaarsvereniging Stalem.

'Failliet'

Layachi, die met de andere handelaars uit de buurt protesteert tegen de komst van het nieuwe metrostation, erkent dat het Gewest en de Stad een inspanning leveren, maar volgens hem zijn de beloofde maatregelen onvoldoende. "Een effectenstudie toont aan dat de handelaars tot veertig procent van hun omzet zullen verliezen. De metro zal het faillissement voor velen betekenen." 

Naast de schadevergoedingen zullen handelaars die een pand huren in het Zuidpaleis, dat eigendom is van de Stad, drie jaar lang geen huurgeld moeten betalen. "Dat is mooi, maar wat met huurders van privépanden of eigenaars?", vraagt zaakvoerder van Galeries du Meuble Frieda De Kerf zich af. 

aze
© Kevin Van den Panhuyzen/BRUZZ

Ook de foorkramers die tijdens de zomer op de Zuidfoor staan, vrezen voor de toekomst. "Wij willen niet verhuizen, maar we weten nog niet of we zullen kunnen blijven", zegt Patrick De Corte, die de foorkramers vertegenwoordigt. "We zijn wel bang voor een aantal moeilijke jaren." 

'Stad verkocht aan toeristen'

De handelaars vragen dat het Gewest en de Stad het metroproject herbekijken. "Wij zijn niet tegen de metro, maar we vragen wel om de kaarten te herschudden en onze wijk opnieuw te bekijken", aldus Layachi. Volgens de handelaars zijn er goedkopere alternatieven voor de metrolijn. 

"Ze kunnen de frequentie van de bestaande trams toch verhogen", vindt De Kerf, "maar neen, ze willen de stad op een mooie manier tonen op de foto's en simulatiebeelden. De realiteit zal wat anders zijn." 

Sommige handelaars vinden dat de beleidsmakers niet aan hen hebben gedacht bij het opstellen van de plannen. "Wij hebben deze wijk zelf opgebouwd", zegt een handelaar die vreest voor gentrificatie. "Het lijkt wel alsof ze de stad aan de toeristen gaan verkopen." 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?