Jonge ondernemers in spe laten zich niet uit hun lood slaan door corona

Mats Buelinckx
04/05/2021

Ondanks de corona pandemie blijven de Brusselse jongeren interesse tonen in ondernemen. YET.brussels, het platform voor jonge ondernemers van hub.brussels, voerde een enquête uit bij 253 jongeren en daaruit blijkt dat 71% van hen nog steeds ondernemer wil worden ondanks het barre economische klimaat.

YET (Young Entrepreneurs of Tomorrow) is een platform voor jonge ondernemers van hub.brussels. Ze onderzochten welke impact de coronapandemie heeft op jonge ondernemers in onze hoofdstad. Ze namen een enquête af bij 253 jongeren die een interesse hadden in ondernemen. Daaruit blijkt dat 71% van de bevraagden nog steeds ondernemer wilt worden.

“Jonge Brusselse ondernemers willen vooral iets bijdragen aan de maatschappij,” vertelt Annelore Isaac van hub.brussels. “Covid creeërde voor veel ondernemers kansen en extra denktijd, want 69% van de ondervraagden heeft nieuwe ideeën en 82% heeft nieuwe strategieën bedacht. De pandemie heeft de zin om te ondernemen alleszins niet verminderd."

Eerder zegen dan vloek

De alsmaar veranderende coronamaatregelen maken het wel niet makkelijk voor nieuwe ondernemers om hun zaak te starten. “Je moet flexibel zijn in de pandemie, de maatregelen zijn constant in een soort van flux,” zegt Sidonie Descheemaeker van Chukwa, een bedrijf dat infusies maakt van cacaoschillen. “Maar voor mij was corona eerder een zegen dan een vloek. Ik had meer tijd om mijn prioriteiten scherp te stellen en mijn onderneming concreet uit te denken.”

“Door COVID was het niet echt mogelijk om nieuwe mensen te ontmoeten,” gaat Hannah Balthazar van Yohki, een bedrijf dat gezonde voedselpakketten levert in het Brusselse, verder. “Maar door de crisis leer je wel hoe je flexibel moet zijn en hoe je je het best aanpast.”

Obstakels

Volgens Barbara Trachte, staatssecretaris voor Economische Transitie, zijn de moeilijkheden waarmee beginnende ondernemingen kampen, niet veranderd. "De grootste obstakels zijn nog altijd de initiële financiering, het gebrek aan ervaring en lastige administratie. Daar hebben beginnende ondernemers altijd al mee moeten worstelen. Nu komt er wel een gebrek aan persoonlijk contact bij met bijvoorbeeld een mentor of andere ondernemers."

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil jongeren daarom stimuleren om te ondernemen. Er wordt, gespreid over twee jaar, twee miljoen euro vrij gemaakt om allerlei economische spelers (kmo’s, vzw’s, zelfstandigen) te steunen. De enige voorwaarde is wel dat ze activiteiten ontwikkelen om jongeren warm te maken om te gaan ondernemen, of jonge ondernemers in spe begeleiden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni