| De nieuwe gewestelijke instelling Hub.brussels maakt gebruik van een domeinnaam met extensie .brussels.

Kwart Brusselse domeinnamen nog niet gebruikt

© Belga
25/01/2018

ULB-onderzoek naar het gebruik van de domeinnaam .brussels biedt nieuwe inzichten in welke organisaties zich specifiek linken aan het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Ongeveer een kwart van de domeinnamen zijn geparkeerd, dat betekent niet gekoppeld aan een bepaalde dienst. Meestal worden domeinnamen geparkeerd met het oog op toekomstig gebruik of om ervoor te zorgen dat niemand anders de domeinnaam registreert.

Er zijn vandaag 7.533 geregistreerde .brussels-domeinnamen, tegenover 6.703 met als extensie .vlaanderen. Onderzoekster Margot Waty en een team van vijf ULB'ers onderzochten wie een .brussels-domeinnaam aankocht, en wat de kopers ermee doen. De domeinnaam werd, samen met zijn Vlaamse alternatief .vlaanderen, in 2015 gelanceerd.

Bijna vanzelfsprekend zijn de meeste aankopers van een .brussels-domeinnaam van Belgische oorsprong. Toch waren er ten tijde van het onderzoek, dat deze week in Brussels Studies gepubliceerd werd, 151 Amerikanen die er eentje kochten, meer dan de Nederlanders (92), de Duitsers (84) en de Fransen (56).

Een kleine drie procent van de registraties heeft te maken met speculatie: bedrijven die in domeinnamen handelen, kopen een domeinnaam en hopen die later met winst te verkopen. Zo kocht één privébedrijf niet minder dan 64 verschillende domeinnamen. Apple kocht er 27, maar daar zit in principe geen speculatie achter, maar eerder een optie op de toekomst. 18 procent van de domeinnamen is gekoppeld aan een Brusselse openbare dienst en iets meer dan 28 procent heeft ook een directe link met Brussel. In 27 procent van de gevallen dient de .brussels-domeinnaam als doorklikmiddel naar een andere url.

'City branding'

"Naast onze kwantitatieve studie deden we een aantal interviews met mensen en organisaties die een Brusselse domeinnaam kochten", zegt Waty, die het onderzoek leidde. "De meeste interviewees gaven aan dat ze de band met Brussel belangrijk vinden. Ze willen die exploiteren als marketingmiddel en zien er zelfs een city branding-tool in."

"Anderen zien er een opportuniteit in om de beperkingen met betrekking tot de .be-domeinnamen, waar het al zoeken is naar een naam die vrij is, te omzeilen. Met .brussels kwamen er een heel pak mogelijke nieuwe domeinnamen bij. Wie zijn gading niet vindt bij .be, kiest dan soms voor .brussels."

Het verhaal van .brussels begon in 2011 toen DNS Belgium aan de drie Belgische gewesten en de Duitse Gemeenschap te kennen gaf dat aanvragen voor nieuwe top-leveldomeinen ingediend konden worden. De Vlaamse en de Brusselse regeringen stapten in de boot en schreven een openbare aanbesteding uit om een partner te vinden die de acquisitieprocedure van de nieuwe top level-domeinen aankon.

DNS Belgium verwierf de twee aanbestedingen en diende in 2012 een aanvraag in voor .vlaanderen en .brussels. Wallonië besloot niet mee te doen, omdat het al zijn marketing-inspanningen op de Engelse benaming Wallonia had gericht. Er bestaat daarom noch een .wallonie-, noch een .wallonia-extensie. DNS hoopt tegen 2025 vijftigduizend .brussels-domeinnamen te hebben verkocht.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, domeinnaam, .Brussels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni