Hanan Challouki, initiatiefneemster vacature-databank Hijabis at Work

| Hanan Challouki, initiatiefneemster vacature-databank Hijabis at Work.

Kort gesprek

'Laat de hoofddoek toe op werk: dat zorgt voor gemotiveerde werknemers'

Maarten Goethals
31/10/2023

Binnen een tweetal weken gaat de vacature-databank Hijabis at Work online, waar (Brusselse) ondernemers kunnen aangeven dat vrouwen met een hoofddoek meer dan welkom zijn op de werkvloer. Initiatiefnemer Hanan Challouki hoopt op een mindshift: “Mensen moeten zich goed voelen in hun vel, zeker in een context van alsmaar langer en harder werken.

Waarom ligt de hoofddoek nog moeilijk bij veel bedrijven?
Hanan Challouki: Angst voor het onbekende, denk ik. Alles wat niet-Westers en niet-Europees lijkt, maakt sommigen nerveus en bang. Bedrijven laten bijgevolg hoofddoeken niet toe, uit vrees klanten te verliezen, die met dezelfde gevoelens worstelen. Het heeft specifiek ook met islamofobie te maken, want ik ken maar weinig verhalen van ondernemers die bijvoorbeeld een ketting met een kruisje dragen verbieden.

"Ik vind het gewoon belangrijk dat mensen zich goed voelen, en al zeker in een context waarin iedereen langer zal moeten werken"

Hanan Challouki, initiatiefnemer vacature-databank Hijabis at Work

1864 KORT GESPREK Hanan Challouki

Waarin ligt het voordeel voor bedrijven om zich op dat thema te profileren?
Challouki: Ik vind de veelheid aan profielen op de werkvloer verrijkend. Wanneer mensen bovendien volledig zichzelf kunnen zijn, heeft dat niet alleen een impact op de persoon in kwestie, maar ook mogelijk een positief gevolg voor het bedrijf zelf, dat kan rekenen op een gemotiveerde medewerker. Wie elke dag verplicht een stukje van zichzelf moet achterlaten bij de deur, gaat daaronder gebukt. Dat is geen fijne situatie om in te werken.

Dat klinkt heel neoliberaal: religie ten dienste stellen van de economie.
Challouki: (Lacht) Ik zou mezelf nu niet meteen labelen als een neoliberaal. Ik vind het gewoon belangrijk dat mensen zich goed voelen, en al zeker in een context waarin iedereen langer zal moeten werken. En als het efficiëntie-argument bedrijven overtuigt om breder aan te werven, waarom ook niet?

Is een bedrijf dat hoofddoeken toelaat een goed bedrijf?
Challouki: Of de sfeer goed zit, heeft met meer te maken dan enkel religie. Hoe is het algemeen hr-beleid, hoe zit het met de voordelen? Hoe organiseert het bedrijf the war on talent? Een hoofddoek toelaten, betekent niet automatisch dat het een interessante plek is.

Kreeg u al veel respons van Brusselse bedrijven?
Challouki: Ja. Eigenlijk wel. Wie dat zijn, zal duidelijk worden samen met de lancering van de website, die in het Nederlands, Frans en Engels online gaat.

Zou het als signaalfunctie naar de bedrijven niet belangrijk zijn als ook de overheid religieuze kledij toelaat?
Challouki: Zeker. Maar in alle eerlijkheid: ik wacht niet op de overheid. Ik weet dat het neutraliteitsprincipe gevoelig ligt. Maar de situatie vandaag is evenmin ideaal. Werknemers met een hoofddoek worden meestal in de backoffice geïnstalleerd, en kunnen daardoor moeilijk doorgroeien naar andere, meer zichtbare posities. Dat werkt pas demotiverend.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Economie, Samenleving, hoofddoek, Hanan Challouki, Hijabis at Work, werkgelegenheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni