| 80 MolenGeek-studenten werden uitgenodigd in Meta's pop-up Innovation House in Brussel voor een demonstratie met de VR-brillen.

MolenGeek kan virtuele wereld verkennen na royale donatie van Meta

SD
© BRUZZ
03/12/2022

De Molenbeekse non-profitorganisatie MolenGeek, dat digitaal talent opleidt, heeft 700 virtual reality-brillen gekregen van Meta, het moederbedrijf van Facebook. “Vaak zijn deze technologieën ontoegankelijk voor onze jongeren,” zegt Ibrahim Ouassari, CEO van MolenGeek. Het is de eerste Belgisch donatie in het kader van Meta’s Immersive Learning Programme.

MolenGeek krijgt de 700 brillen om te verdelen over hun hubs niet alleen in Brussel maar ook in Italië, Marokko en Nederland. De toestellen zullen jongeren de mogelijkheden van virtual reality helpen ontdekken, zowel als gebruiker als ontwikkelaar. MolenGeek kan zo het opleidingsaanbod uitbreiden met virtual reality-diensten en de brillen eveneens gebruiken in klasomgevingen.

MolenGeek gelooft, samen met Meta, dat ‘de metaverse’, de virtuele 3D-wereld, het volgende hoofdstuk wordt van het internet.

“Ik heb zelf samenleving nog gekend zonder internet," zegt Ibrahim Ouassari (MolenGeek) aan BRUZZ. "Toen snapten mensen het nut van bijvoorbeeld blogs niet. Nu weet iedereen wat een blog is. Intussen hebben Google of Facebook het internet echt veranderd. Met metaverse krijgen we weer heel wat nieuwe mogelijkheden. We willen hierin een voorloper zijn.”

'Verbazingwekkend'

Ter gelegenheid van de overhandiging van de 700 toestellen werden tachtig MolenGeek-studenten uitgenodigd om hen met demonstraties inspiratie te geven over de mogelijkheden van de metaverse.

molengeek VR virtual reality 3 12 2022.jpg

| Enkele MolenGeek-studenten mochten de VR-brillen al uittesten.

“Het is verbazingwekkend wat er allemaal mogelijk is. Je kan bijvoorbeeld virtueel vergaderingen houden, waarin je ook bewegingen kan maken en dingen tonen. Een heel andere ervaring dan een videocall", aldus Ouassari.

Momenteel wordt VR nog vrij sporadisch gebruikt, maar Ouassari hoopt dat daar verandering in komt. "Virtual reality kan gebruikt worden om een ervaring te bieden waarin je helemaal wordt ondergedompeld. Het potentieel is enorm, bijvoorbeeld in de cultuur. Ze kunnen gebruikt worden bij allerlei shows – wat nu al gebeurt trouwens."

"Ook voor de toerismesector kan het nuttig zijn, net als voor allerlei simulatoren zoals een vliegsimulator. Ook bij opleidingen van gevaarlijke jobs, die enorm veel kosten om die veilig te laten verlopen, kan gebruik worden gemaakt van virtual reality. Het is nog een zeer nieuwe technologie.”

Meta, moederbedrijf van Facebook, is al langer bezig met virtual reality (VR) en augmented reality (AR). “De weg naar de metaverse wordt niet door één bedrijf gecreëerd," zegt Arno Lubrun, country director van Meta Benelux. "Daarom werken we nauw samen met partners om een bloeiend AR/VR-ecosysteem te maken. Vanuit dat opzicht vinden we het dan ook belangrijk om deze nieuwe technologieën toegankelijk te maken voor iedereen, zowel om het te benutten als om het te helpen vormgeven. We zijn ervan overtuigd dat MolenGeek een prachtige organisatie is om dat doel te verwezenlijken."

De steun voor MolenGeek maakt deel uit van het Meta Immersive Learning-programma. Met dit programma investeert Meta 150 miljoen dollar om de volgende generatie ‘creators’ aan te wakkeren en zichzelf te helpen ontwikkelen. MolenGeek is de eerste Belgische organisatie die steun krijgt in het kader van dit programma.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni