Onrust over Duitse assimilatie bij Brussels Airlines

check_in_brussels_aiport_brussels_airlines_vliegtuig_940_667px_c_brussels_airlines.jpg
© Brussels Airlines
| Brussels Airlines verliest haar eigenheid in de Lufthansa Group. Binnenkort zou ook de naam van Brussels Airlines kunnen verdwijnen.

Brussels Airlines dreigt zijn eigenheid te verliezen en volledig opgeslokt te worden door het Duitse moederbedrijf Lufthansa. Daarover berichtten diverse media vrijdag en zaterdag. Algemeen manager Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker worden maandag wellicht de kinderen van de rekening.

Bij de overname van Brussels Airlines door Lufthansa eind 2016 leek de toekomst van de Belgische luchtvaartmaatschappij rooskleurig. Brussels Airlines zou worden geïntegreerd binnen Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa, maar de Belgische aanpak zou niet verloren gaan.

Ruim een jaar later probeert Lufthansa zijn Belgische dochter toch in het Duitse keurlijf te dwingen. Zo zou Lufthansa al de Europese vluchten willen onderbrengen bij Eurowings, waardoor zelfs de naam van Brussels Airlines op de wip staat. Het Belgische merk houdt dan enkel zijn gewaardeerde vluchten naar Afrika over.

Ook zou de luchthaven van Zaventem niet langer als hub uitgespeeld worden. Ondersteunende diensten zoals marketing zouden naar de Eurowings-hoofdzetel in Keulen verhuizen met baanverliezen voor België als gevolg. De vakbonden houden hun hart vast en houden alvast hun agenda vrij voor een bijzondere ondernemingsraad.

Gustin en De Raeymaeker
© Belga
| Het lot van CEO Bernard Gustin (l) en CFO Jan De Raeymaeker (r) lijkt bezegeld.

Geen Belgisch vetorecht

Er wordt verwacht dat de koppen van Gustin en De Raeymaeker, die zich altijd verzet hebben tegen een Duitse assimilatie, moeten rollen. Werknemers van Brussels Airlines hebben zelfs een petitie opgestart om Gustin op post te houden. Ze vrezen dat zijn ontslag het einde zou betekenen van diens hybride model, een mix van prijsklassen en korte- en langeafstandsvluchten waarmee Brussels Airlines succesvol de strijd aanging met low cost-maatschappijen.

Alle protest ten spijt, kan moederbedrijf Lufthansa met de Belgische dochter doen wat het wil. Tot eind 2017 hadden de vier Belgische bestuurders een vetorecht, maar dat is nu vervallen. Dat betekent dat de vijf Duitse bestuurders met een eenvoudige meerderheid hun wil kunnen doordrukken. Volgens De Tijd staat er maandag een bestuursvergadering op het programma, met op de agenda 'verandering van management' en 'beëindiging van overeenkomst'.

 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?