Opnieuw geen akkoord over veiling 5G-licenties

Minister van Telecom Philippe De Backer (Open VLD)
Updated: 27-03-2019 - 18:55

De verschillende regeringen in ons land zijn er woensdag opnieuw niet in geslaagd een akkoord te bereiken over de veiling van de licenties voor 5G, het supersnelle mobiele internet. Het dossier blijft geblokkeerd over de verdeling van de opbrengst. "Het zal aan de volgende ploeg zijn om alles op poten te zetten," meldt een teleurgestelde minister van Telecom Philippe De Backer (Open VLD).

Om de licenties voor het supersnelle mobiele internet eind dit jaar of begin volgend jaar te kunnen veilen, moest de federale regering een akkoord bereiken met de deelstaten. Die zijn immers bevoegd voor media. Binnenkort staan de verkiezingen voor de deur en is het nadien wachten op de vorming van de nieuwe regeringen. Begin februari kwam het niet tot een akkoord binnen het Overlegcomité, dat de verschillende regeringen samenbrengt, en ook woensdag bleek dat niet het geval.

Struikelblok blijft de verdeelsleutel van de opbrengst. Die wordt op 680 miljoen euro geschat. In het verleden werd steeds een 80/20 verdeelsleutel gehanteerd, maar ditmaal willen de gewesten een groter deel van de koek. "Dit is spijtig," reageert minister De Backer. "We hebben nog verschillende opties geprobeerd. Hierdoor verliezen we tijd met de uitrol van 5G."

'Hypothekeert verkeersveiligheid'

Automobielfederatie Febiac reageert teleurgesteld op het nieuws. “Dit uitstelgedrag hypothekeert de toekomst van de mobiliteit in dit land. 5G is nodig om bijvoorbeeld autonome en geconnecteerde voertuigen te laten communiceren met elkaar. Elke seconde is daarbij van essentieel belang voor de reactietijd om ongevallen te vermijden en dus ook minder files”, zegt Luc Bontemps van Febiac.

Als we de files willen oplossen en zelfrijdende auto’s op onze wegen willen, hebben we 5G nodig om ook de verkeersveiligheid te verhogen, aldus de organissatie nog.

"Die autonome wagens moeten in real-time met elkaar kunnen communiceren, maar ook met onze wegeninfrastructuur. Op die manier kunnen we in de toekomst bijvoorbeeld zo accuraat en actueel een zwart verkeerspunt doorgeven aan gemeentes en steden, zodat ze snel aanpassingen kunnen doen aan de infrastructuur."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?