'Uplace is dood en blijft dood'

© Bart Dewaele
| Hans Bonte
Updated: 14-01-2019 - 07:20

Toparchitect Alexander D'Hooghe, de 'mirakelman' die twintig jaar stilstand in de Antwerpse Oosterweelverbinding doorbrak, moet nu ook een oplossing vinden voor een tweede groot Vlaams zombieproject. "Alle initiatieven zijn welkom, maar met Uplace moet hij niet meer afkomen", reageert Vilvoordes burgemeester Hans Bonte (SP.A).

Hij onderhandelt al enkele maanden in alle stilte met ruziënde politieke overheden, ondernemers en bewonersgroepen over een compromis rond de ontwikkeling van een groot braakliggend industriegebied van 240 hectare in de Vlaamse noordrand rond Brussel, zo schrijft De Tijd zaterdag. Het project zit geblokkeerd door de juridische veldslag rond winkelcentrum Uplace.

Sinds de sluiting van de Renault-fabriek ruim twintig jaar geleden, hebben de gemeenten in de noordrand van Brussel het sociaal-economisch moeilijk. Op de site rond de vroegere fabriek moeten onder meer een kmo-zone, woningen, winkels en een ziekenhuis komen.

Afkomstig uit de regio

Maar door Uplace, dat amper 5 procent van de volledige ontwikkeling uitmaakt, zit het dossier geblokkeerd. D'Hooghe zegt aan De Tijd dat hij over twee tot drie maanden de conclusies van zijn opdracht wil voorleggen aan de gemeente Machelen. Die nam hem in de arm nadat de Vlaamse regering de bevoegdheid om het gebied een bestemming te geven aan het Machelse bestuur had overgedragen.

D'Hooghe, die afkomstig is van de regio, spiegelt zich aan het megaproject Meadowlands in New York, dat hij met zijn bureau mee uitvoerde.  De vraag is of er in de plannen van de architect nog plaats is voor Uplace. D'Hooghe laat wat dat heikel thema betreft niet in zijn kaarten kijken.

'Uplace is dood'

Buurgemeente Vilvoorde, dat zich fel kant tegen Uplace, staat positief tegenover de aanstelling. "Het is zeer belangrijk dat er snel knopen worden doorgehakt", zegt burgemeester Hans Bonte. "We zien acute ruimtetekorten ontstaan ten gevolge van de exploderende bevolking. Men kijkt dan ook best niet langer naar deze regio als en pure economische reconversiezone, maar veeleer met de ambitie om van Vilvoorde en Machelen aantrekkelijke woon- en leefkernen te maken."

Ook de toenemende ruimtelijke druk vanuit Brussel baart Bonte zorgen. "We kunnen ons geen stilstand meer veroorloven. Anders zal dit deel van Vlaanderen opgeslokt worden door de hoofdstad en versmacht worden door de bijhorende mobiliteitsproblemen."

Uplace is en blijft dood, bendadrukt Bonte. "Ik hoop dat D'Hooghe slaagt in zijn missie om bij te dragen tot een breed gedragen voorstel. Hij heeft voldoende ervaring en zal kunnen concluderen dat een groot winkelcentrum zoals Uplace op deze site geen kans op slagen heeft."

Het terrein waar het winkelcentrum Uplace moest komen, op de voormalige Renaultsite, langs de Brusselse Ring (R0) en het viaduct van Vilvoorde
© PhotoNews
| Het terrein waar het winkelcentrum Uplace moest komen, op de voormalige Renaultsite, langs de Brusselse Ring (R0) en het viaduct van Vilvoorde.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?