Voka: ‘Vlaanderen en Brussel moeten tot een nieuwe entente komen’

© Voka
| Voka-voorzitter Kris Cloots

Werkgeversorganisatie Voka pleit in zijn verkiezingsmemorandum voor de oprichting van een nieuw overlegplatform voor Vlaanderen en Brussel. “Een betere samenwerking is broodnodig”, klinkt het. Concreet moet voor de werkgeversorganisatie snel werk gemaakt worden van de werken aan de Ring, nieuwe overstapparkings en een slimme kilometerheffing.

Brussel en Vlaanderen moeten beter samenwerken op vlak van mobiliteit, ruimtelijke planning en de arbeidsmarkt, vindt werkgeversorganisatie Voka. Het pleit daarom voor de oprichting van een politiek overlegplatform met als naam Vliris.

“Vlaanderen en Brussel moeten tot een nieuwe entente komen”, aldus voorzitter van Voka Metropolitan Kris Cloots. “Brussel is steeds sterker verbonden met de stedelijke netwerken in het omliggende Vlaanderen. Dat schreeuwt om een meer coherente aanpak van de sociaaleconomische ontwikkeling.” Die is er volgens Voka niet.

“Laat ons het simpel houden en een overlegplatform creëren tussen het Vlaamse en Brusselse Gewest, want het is tussen deze overheden dat de komende jaren zeer belangrijke werven moeten worden afgesproken, voor de mobiliteit, de ontwikkeling van bedrijvenzones, de arbeidsmobiliteit en de ontwikkeling van de luchthaven.” Daarnaast pleit Voka voor de overheveling van bevoegdheden als mobiliteit en ruimtelijke ordening van gemeenten naar het gewest.

Verbreding Ring

Als het van Voka afhangt, beginnen de werken aan de Ring zo snel mogelijk. “Die werken zijn noodzakelijk om de fileproblemen op de Ring op te lossen”, zegt Jan Van Doren, directeur van Voka Metropolitan. “Voor de leefbaarheid van de stad moeten we iets doen aan de fileproblemen.”

Zo moeten er sneller overstapparkings komen. Op vijf jaar tijd wil de werkgeversorganisatie 25 procent minder individuele autogebruikers zien in de stad. Een slimme kilometerheffing moet reizigers naar alternatieve vervoersmiddelen leiden.

Werkloosheidsgraad onder 10 procent

De plannen die Voka heeft voor de arbeidsmarkt zijn nog ambitieuzer. Zo moeten 50.000 Brusselaars de komende vijf jaar aan de slag, om de werkloosheidsgraad onder tien procent te halen. “Dat kunnen we bereiken als we meer Brusselse werkzoekenden toeleiden naar jobs in Vlaanderen en nog meer investeren in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel”, aldus Van Doren.

Een betere samenwerking tussen arbeidsbemiddelaars VDAB en Actiris moet dat mogelijk maken. Het aantal Brusselaars dat actief is op de luchthaven wil Voka verdubbelen tot 30 procent.

Soepeler vergunningsbeleid

In zijn verkiezingsmemorandum haalt Voka ook enkele maatregelen aan om van Brussel nog meer een internationale hotspot te maken. De uitrol van 5G moet sneller, vindt Voka. Er moeten ook internationale expertisecentra komen.

Voka vreest dat de bevolkingsgroei in Brussel ten koste zal gaan van de ontwikkeling van bedrijvenzones. De werkgeversorganisatie wil de herontwikkeling van bepaalde bedrijvenzones, zoals de Heizel, de Reyerssite en de terreinen van het treinrangeerstation langsheen het kanaal. Bovendien moeten de oude gebouwen van de NAVO een nieuwe invulling krijgen en het vergunningsbeleid moet soepeler.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?