De ruwe ruimte van de Citroëngarage, 'het belangrijkste object in de expo'.

Kanal start met 32 uur kunstmarathon

Kris Hendrickx
© BRUZZ
20/04/2018

Kanal start zijn voorlopige expojaar op zaterdag 5 mei met een marathonsessie van 32 uur. Tijdens het jaar voor de grote werken zal er onder meer werk van Jean Prouvé, Toyo Ito en Brusselse kunstenaars te zien zijn.

De definitieve start van de cultuurpool Kanal (met zijn volledige naam Kanal – Centre Pompidou) is pas voor eind 2022 gepland. Toch opent Kanal al over twee weken. Dan start de voorlopige programmatie onder leiding van Bernard Blistène, de directeur van het Parijse Centre Pompidou.

‘Kanal Brut’, zoals het jaar voor de grote transformatiewerken heet, start volgende week zaterdag op de middag. Het openingsweekend loopt dan door tot zondagavond 20 uur. Dat vertelden Blistène en opdrachthouder Yves Goldstein vrijdag tijdens een persmeeting.

De bezoekers zullen vanaf het openingsweekend de expo kunnen bezoeken en op die manier meteen ook het immense gebouw ontdekken. “Als er een centrale lijn is door de tentoonstelling, dan is dat het gebouw zelf”, zegt Blistène daarover. “Dat is eigenlijk het belangrijkste object van dit jaar."

Citroen Garage BRUZZ ACTUA 1597

| Citroën: hier nog garage, straks culturele stad.

Kanal Brut is dan ook een aaneenschakeling van werken die inspelen op de activiteiten en kenmerken van de Citroëngarage. In de voormalige carrosserie-afdeling bijvoorbeeld komt een expo met metalen sculpturen waarin metaalplaten een centrale rol innemen.

In het leveringslokaal van het complex worden dan weer rode en witte designvoorwerpen getoond, een verwijzing naar de merkkleuren van Citroën. Onder meer het Brusselse designmuseum ADAM neemt deel.

Opmerkelijk is ook De Filmfabriek, een interactief luik waarin bezoekers in groepjes van 5 tot 15 hun eigen film kunnen draaien in 3 uur tijd. De formule werd bedacht door filmmaker Michel Gondry. Alle materiaal wordt ter beschikking gesteld.

Utopische en tropische huizen

Het voorbereidende jaar pakt ook uit met kunst van grote namen. Zo zal een utopisch huis van Toyo Ito te zien zijn. Het gaat om een ophanghuis, dat de Japanse kunstenaar bedacht als antwoord op het plaatsgebrek in zijn thuisland. Het huis, zwevend in het grote volume van de garage, belooft alvast een sterk beeld te worden.

Toyo Ito Pao II

| Pao II van Toyo Ito, een utopisch toevluchtsoord in de drukke stad.

Van Jean Prouvé is er dan weer een prototype van een ‘Tropische woning’, een stijlvolle prefabconstructie. Errond moet een expo komen die op het kolonialisme inzoomt.

De twee voornoemde werken zijn erg omvangrijk. “De weelde die we hier hebben aan ruimte maakt het mogelijk om de allergrootste objecten uit onze collectie hier te tonen”, zegt Blistène.

300 van de 100.000 werken

In totaal zullen ruim driehonderd werken uit de collectie van het Centre Pompidou tentoon gesteld worden tijdens Kanal Brut. Het gaat daarmee om een klein deeltje van de ruim 100.000 werken die het Parijse centrum niet kan tonen wegens plaatsgebrek.

Bernard Blistène, Centre Pompidou, Kanal

| Bernard Blistène

yves_goldstein_citroenmuseum_940_667px_c_bart_dewaele.jpg

Yves Goldstein, opdrachthouder van de Brusselse regering.

Ook de Brusselse kunstscène is vertegenwoordigd. Kanal kon voor 1 miljoen euro aan kunst bestellen bij Brusselse artiesten, die door een jury werden geselecteerd. De volgende namen zullen dan ook present zijn met werk tijdens Kanal Brut:

  • Younes BabaAli
  • Saddie Choua
  • Raffaella Crispino
  • Simona Denicolai en Ivo Provoost
  • Suchan Kinoshita
  • Gabriel Kuri
  • Ariane Loze
  • Vincent Meessen
  • Lazara Rossell Albear
  • Emmanuel Vander Auwera

De activiteiten in Kanal zullen verder ook het ritme van het Brusselse culturele jaar volgen, met roterende voorstellingen. Onder meer met de buren van het Kaaitheater wordt nauw samengewerkt.

Vernieuwende openingsuren

Tijdens het persmoment gingen Goldstein en Blistène ook nog even in op de kritiek die Kanal oogst in de Brusselse culturele wereld. Ze legden er onder meer uit dat een van hun grootste critici – Michel Draguet, directeur van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten – juist de persoon was die het Gewest in contact bracht met Blistène om Kanal op de rails te helpen. Zijn kritiek vinden ze dan ook niet erg coherent.

Filmdecor Gondry

| Filmdecor voor amateurfilmers naar de methode van Michel Gondry.

De twee benadrukten nog eens dat ze met het hele Brusselse culturele veld willen samenwerken. “Maar Dirk Snauwaert van Wiels heeft bijvoorbeeld zelf gekozen om niet meer met ons samen te werken. Wij betreuren dat”, aldus Goldstein.

Kanal Brut experimenteert meteen ook met vernieuwende openingsuren. Tijdens de week zal de garage open zijn van 12 uur tot 22 uur. Tijdens het weekend (vrijdag en zaterdag) wordt dat 12 uur tot 24 uur en op zondag 12 tot 20 uur. De sluitingsdag wordt dinsdag en niet maandag, zoals dat vaak gaat bij musea. Zo hoopt Kanal de weekendtoeristen nog wat langer te plezieren.

Het voorlopige expojaar duurt tot de zomer van 2019. Ook tijdens de grote werken zal Kanal trouwens gedeeltelijk open blijven.

Meer info over het programma: kanal.brussels

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Expo, Kanal, centre pompidou, Bernard Blistène, Yves Goldstein

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni