Sociale onrust bij de MIVB in het depot Jacques Brel: het personeel klaagt het gebrek aan bescherming aan tegen het coronavirus

| Sociale onrust bij de MIVB in het depot Jacques Brel (mei 2020): het personeel klaagt het gebrek aan bescherming aan tegen het coronavirus (archiefbeeld).

Minstens 170 chauffeurs van de MIVB doen de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij een proces aan, omdat ze hun herroepingsrecht niet vrij konden uitoefenen in mei tijdens de eerste coronagolf. Een aantal chauffeurs legde toen het werk neer, volgens hen door een gebrek aan veiligheidsmaatregelen op het MIVB-net. De MIVB-chauffeurs trekken nu naar de arbeidsrechtbank en eisen dat hun loon voor de niet-gewerkte dagen in mei wordt uitbetaald.

Tijdens de eerste coronagolf protesteerden chauffeurs, omdat ze zich bij de heropstart van het openbaar vervoer niet veilig voelden. Ze legden een aantal dagen het werk neer. De bestuurders maakten duidelijk dat het niet ging om een staking, maar wel om een personeelsactie waarbij een duizendtal chauffeurs beroep doet op hun herroepingsrecht.

Onveilig werkomstandigheden

Dat herroepingsrecht biedt medewerkers de mogelijkheid om in geval van nood de werkpost te verlaten. Het MIVB-personeel vond dat er te weinig gecontroleerd wordt op het dragen van mondmaskers en dat de voertuigen te weinig worden gedesinfecteerd.

Ook hebben ze moeite met dienstwissels en de lange pauzes die ze sinds 11 mei in de ontspanningsruimtes van de MIVB moeten doorbrengen. Al die wijzigingen van werkomstandigheden zouden zijn doorgevoerd zonder overleg met het Comité ter Preventie en Veiligheid op het Werk (CPVW), dat de MIVB ook waarschuwde voor inbreuken op de welzijnscode.

"Het herroepingsrecht was het laatste redmiddel van de MIVB-agenten in een poging om hun gezondheid, die van hun familie en die van de reizigers te beschermen", licht advocate Sophie Remouchamps toe. "Ze zagen met lede ogen aan hoe voertuigen de voorbije maanden stampvol zaten en slecht werden gereinigd. Met deze tweede golf als gevolg."

"Wie toen niet aan het werk was, was volgens de MIVB onwettig afwezig. Die dagen werden niet uitbetaald, wat een loonverlies van gemiddeld 300 tot 400 euro per chauffeur betekende."

Buschauffeur Oliver Rittweger De Moor

Geen loon gekregen

Volgens meester Remouchamps werden de chauffeurs die zich beriepen op het herroepingsrecht bedreigd en ook financieel gestraft door de MIVB. De MIVB-chauffeurs die in de periode tussen 11 en 17 mei actie voerden, eisen betaald te worden voor die dagen. De MIVB zou die werkdagen namelijk geschrapt hebben en dus geen loon betaald hebben.

"Dat zagen we op het einde van die maand, toen we onze loonbriefjes ontvingen", zegt MIVB-buschauffeur Oliver Rittweger de Moor. "Wie toen niet aan het werk was, was volgens de MIVB onwettig afwezig. Die dagen werden niet uitbetaald, wat een loonverlies van gemiddeld 300 tot 400 euro per chauffeur betekende."

"We werden ook bedreigd met ontslagen, want wie drie opeenvolgende dagen onwettig afwezig is, kan daarvoor zijn C4 krijgen. In sommige depots werd er gedreigd met de sluiting van het depot, of zelfs de privatisering van sommige lijnen", aldus de buschauffeur.

"De wet werd in elk geval niet gerespecteerd", zegt de advocate, die intussen meer dan 170 chauffeurs vertegenwoordigt. "Bovendien weigerde de MIVB elke vorm van bemiddeling." De zaak werd vandaag ingediend bij de arbeidsrechtbank. De eerste zittingen nemen vermoedelijk begin volgend jaar plaats. "Iedereen blijft bij zijn standpunt", reageert MIVB-woordvoerster An Van hamme. "Wij blijven dus van mening dat het herroepingsrecht hier niet van toepassing is."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Justitie, Mobiliteit, MIVB coronavirus, MIVB

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni