Politiezone Noord klaar om wagens van wegpiraten in beslag te nemen

© tvbrussel
| De politiezone zal met gewone takeldiensten werken, die de auto's bij hen kunnen stockeren.

De politiezone van de gemeenten Schaarbeek, Evere en Sint-Joost is klaar om auto’s van wegpiraten bestuurlijk in beslag te nemen. “Binnen de maand kunnen we met zo’n operatie starten”, zegt woordvoerder Audrey Dereymaeker aan BRUZZ.

In navolging van Mechelen en Antwerpen is ook de politiezone Noord geïnteresseerd om de wagens van wegpiraten bestuurlijk in beslag te nemen. Normaal verloopt zo’n inbeslagname via het parket. Maar een wagen kan ook bestuurlijk worden aangehouden, als de auto als een wapen wordt gezien dat de politie mag afpakken. Het gerecht is dan niet nodig.

“Er is wel uitgebreid overleg geweest met het parket”, zegt Dereymaeker. "Nu bekijken we nog een laatste keer goed de voorwaarden, en checken we of alles zeker legaal is.”

Gevaarlijk gedrag

Concreet is een agent die nu een pv opstelt voor gevaarlijk gedrag, niet zeker of het parket daar gevolg aan zal geven. In de nabije toekomst kan de politiezone Noord dan toch beslissen om de auto bestuurlijk in beslag te nemen. “Stel bijvoorbeeld dat een agent vaststelt dat iemand 45 rijdt in een zone 50, maar dat wel op een zodanige manier doet dat hij mensen rond hem in gevaar brengt. Volgens het parket is er dan geen inbreuk op overdreven snelheid. Maar wij zouden dan wel de auto in beslag kunnen nemen op basis van gevaarlijk gedrag."

Hoe lang de wagen in beslag wordt genomen, kan Dereymaeker nog niet kwijt. In Antwerpen is dat voor minimum 14 dagen, met een verlenging tot maximaal zes maand. De kosten voor de chauffeur kunnen dan ook hoog oplopen. Zo is er de kost van het takelen, doorgaans zo'n 250 euro, en is er het staangeld om de wagen in het depot te houden, al snel zo'n 25 euro per dag.

Binnen de maand

De interesse van politiezone Noord hierin dateert van dit voorjaar, bleek toen na een rondvraag van BRUZZ bij de politiezones. “Maar nu zijn we eindelijk klaar met de voorbereidingen”, zegt Dereymaeker. “Die houden onder meer het opstellen van een checklist in, waaraan de overtreder dan moet voldoen eer we tot een bestuurlijke beslagname kunnen overgaan. Dit net om dat evenwicht te bewaren. Binnen enkele weken, maximaal een maand, kunnen we met zo’n operatie starten.”

Het idee is om dit (voorlopig) enkel bij geplande operaties in te zetten. “Het gaat dan om een snelheidscontrole met een interceptie-ploeg”, aldus Dereymaeker.

De logistieke hinderpalen zijn intussen ook van de baan. Zo leek de zone Noord eerst niet te weten waar ze de inbeslaggenomen auto’s moesten stallen, maar nu is beslist om met gewone takeldiensten te werken. “Die gaan de auto’s bij hen plaatsen”, alsnog Dereymaeker.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?