Brussel-Stad naar EU-Hof tegen uitstootnormen voor dieselwagens

© PhotoNews
|

Samen met Parijs en Madrid trekt Brussel-Stad naar het Europese Hof van Justitie. De Europese uitstootnormen rond stikstofoxides (NOx) voor dieselwagens zijn volgens de drie hoofdsteden niet streng genoeg. Ze vragen een schorsing van de bestaande regels.

“Een toelating om te vervuilen.” Zo noemen Parijs, Madrid en Brussel-Stad de huidige Europese uitzonderingsregels rond stikstofuitstoot, bericht Le Soir. De drie steden trekken donderdag naar het Europees Hof van Justitie, omdat ze vinden dat de lakse uitstootnormen hun eigen inspanningen voor schonere lucht – zoals voetgangerszones – tenietdoen.

Het gaat om de uitstootlimieten die de Europese Commissie oplegt aan autoconstructeurs. In 2007 werd die vastgelegd op 80 milligram stikstofoxide per kilometer. In 2016 bleek echter dat veel constructeurs fraudeerden tegen die regels, de zogenaamde 'Dieselgate'. Daarom verplichtte Europa hen om de normen ook te meten in reële rij-omstandigheden.

Maar na gelobby door de auto-industrie mogen constructeurs tijdens die tests de norm toch overschrijden, met 110 procent. In de praktijk ligt de uitstoot dus niet op 80, maar op 168 milligram per kilometer. Bedoeling is wel dat die limiet daalt naar tot 120 milligram per kilometer tegen 2021, maar dat is dus nog altijd een stuk hoger dan de oorspronkelijke 80 milligram.

'Uitzonderingen zijn illegaal'

Volgens de drie steden zijn die uitzonderingen niet alleen nefast voor hun eigen luchtkwaliteit, maar zelfs een inbreuk op de Europese wet. Want die is behoorlijk streng voor lidstaten die niet aan de normen voor luchtkwaliteit voldoen. De Commissie daagde in 2015 België bijvoorbeeld nog voor de rechter vanwege onder meer de slechte luchtkwaliteit in Brussel. In die context dergelijke uitzonderingen voor stikstofuitstoot toelaten, is gewoonweg illegaal, klinkt het.

Of de steden hun slag thuis gaan halen? De vraag is of ze juridisch bevoegd zijn om een schorsing van de regelgeving te vragen. Afgelopen 4 mei nog trokken zo’n 1.400 mensen eveneens naar het Europees Hof met een gelijkaardig protest tegen die uitstootregels. Maar ze kregen geen gelijk, want "ze konden de inbreuken niet duidelijk aantonen."

“Parijs, Brussel en Madrid, dat zijn drie grote Europese hoofdsteden die protest aantekenen,” zei Brusselse burgemeester Philippe Close (PS) vanmorgen ook op de radiozender La Première. “Dit is dus geen klein probleem. Luchtvervuiling is dodelijk en de bevolking accepteert dit niet langer.”

Er zijn inderdaad verschillende burgerorganisaties die acties opzetten voor een schonere lucht, zoals Filter Café Filtré of Schone Lucht Bxl. De Stad Brussel keurde maandag ook al een motie goed om autoverkeer aan scholen te beperken.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Omdat het Gewest al meermaals door Europa op het matje werd geroepen, is activistisch advocatencollectief ClientEarth begonnen met een rechtszaak waarvan de pleidooien in november 2017 beginnen. Burgercollectieven als BruxselAir en Schone Lucht Brussel organiseren sensibiliseringsacties, en in hun zog zijn politici er ook steeds meer mee begaan.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?