Stad wil autoverkeer rond scholen aan banden leggen

© Cleo Decoster-BRUZZ
| Het stadsbestuur lijkt tegemoet te komen aan de eisen van bezorgde ouders, die al maandenlang elke vrijdag actie voeren aan de schoolpoort voor betere luchtkwaliteit.

De stad Brussel verbindt zich er toe om autoverkeer rond scholen zoveel mogelijk te bannen en zo de luchtkwaliteit in en rond scholen drastisch te verbeteren. Er wordt gestart met pilootprojecten rond schoolstraten die afgesloten worden net voor en na de lessen. Op termijn moet de snelheid beperkt worden tot 20 kilometer per uur en moet doorgaand verkeer in de binnenstad zelfs zoveel mogelijk verboden worden.

De maatregelen staan in een motie die maandagavond door de voltallige meerderheid en oppositie werd goedgekeurd. De Stad wil zo “alle hefbomen tot haar beschikking gebruiken om het aantal voertuigen die op haar grondgebied circuleren te verminderen.” Daarmee lijkt het stadsbestuur tegemoet te komen aan de eisen van bezorgde ouders, die al maandenlang elke vrijdag actie voeren aan de schoolpoort voor betere luchtkwaliteit.

Schoolstraten en fietspaden

Een van de maatregelen bestaat uit een pilootproject met schoolstraten, waarbij de schoolomgeving bij het begin en aan het eind van de lessen afgesloten wordt voor verkeer. De Stad wil in dat kader ook parkeerplaatsen creëren op loopafstand van de scholen op haar grondgebied, die dan worden gereserveerd voor ouders tijdens de schoolspitsuren. Om ouders aan te moedigen de auto te laten staan, moeten er ook meer afgescheiden fietspaden komen op de hoofdwegen die naar de scholen leiden.

Ook opvallend is dat de Stad “de mogelijkheid zal bestuderen” om de bestaande snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur rond haar scholen terug te dringen naar 20 kilometer per uur. Intussen wordt er in overleg met de politiezone en het Gewest een informatie- en preventiecampagne opgestart om de bestaande zones 30 af te dwingen bij automobilisten, in een latere fase volgen ook sancties. Ook het verbod om te stationeren met draaiende motor zal beter afgedwongen worden.

De maatregelen gaan gepaard met een hele reeks aan kleinere initiatieven. Zo wil de Stad meer groene ruimtes aanleggen rond scholen om de lucht beter te zuiveren en zal het investeren in betere isolatie en de verwarming moderniseren.

Nu nog uitvoeren

De motie kwam er op initiatief van Ecolo-Groen, maar werd uiteindelijk door alle partijen, oppositie en meerderheid, meegeschreven en goedgekeurd. Zowat iedereen loofde de constructieve samenwerking. “Wij wilden nog veel verder gegaan, maar het is een compromis geworden waar alle partijen zich in kunnen vinden”, zegt gemeenteraadslid Bart Dhondt (Groen). “Het is een eerste stap in de goeie richting, maar we moeten er wel over waken dat de maatregelen ook uitgevoerd worden.” Dat zal vooral een taak worden van de volgende meerderheid.

In ieder geval is Brussel-Stad zo de eerste Brusselse gemeente die officieel de intentie toont om het autoverkeer rond scholen zo veel mogelijk te reduceren. Opvallend: in de motie staat ook te lezen dat het doorgaand verkeer verboden in de binnenstad verboden moet worden. “Maar dat valt niet rijmen met het huidige mobiliteitsbeleid van de Stad”, luidt het puntje van kritiek van Dhondt. “Zolang je met dit circulatieplan nog het centrum kan doorkruisen met de wagen, zoals nu het geval is, is de meerderheid niet consequent in haar maatregelen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?