| Een laadpaal in Brussel

Brussels Gewest wil 600 nieuwe laadpalen in 2024

Kevin Van den Panhuyzen
© BRUZZ
04/10/2023

Volgend jaar wil het Brussels Gewest 600 nieuwe laadpalen installeren langs de openbare weg, goed voor 1.200 extra laadpunten. Tegen 2035, wanneer alleen elektrische auto’s nog welkom zijn in Brussel, moet het gewest 22.000 publieke laadpunten tellen. Vandaag staat de teller op 3.742.

Op dit moment is iets meer dan twee procent van het Brusselse wagenpark elektrisch. Voor particulier autobezit ligt dat percentage beduidend lager, maar tegen 2035 moet honderd procent van de Brusselse personenwagens volledig elektrische rijden. Door verbrandingsmotoren vanaf dan te weren hoopt de Brusselse regering jaarlijks 110 vroegtijdige overlijdens door luchtvervuiling te vermijden. “De voorbije twintig jaar is de uitstoot van gebouwen sterk gedaald, maar dat kunnen we niet zeggen van de uitstoot door het verkeer. Dat blijft de rode lantaarn,” zegt Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo).

Maar om elektrisch rijden mogelijk te maken zullen ook de laadpalen moeten volgen. Maron maakt zich sterk dat Brussel al grote stappen vooruit heeft gezet. “Aan het begin van deze legislatuur telden we tien laadpalen langs de openbare weg. Eind dit jaar zullen dat er ruim 1.200 worden,” aldus de minister. “Drie jaar geleden telden we 400 publiek toegankelijke laadpunten, terwijl het er nu bijna 4.000 zijn. Dat is een vertienvoudiging.”

'Niet te traag, niet te snel'

Er zijn vandaag 3.742 publiek toegankelijke laadpunten in Brussel. Daarvan moeten er tegen het einde van dit jaar 2.500 op de openbare weg staan. De rest van de laadpunten – één laadpaal telt doorgaans twee laadpunten - bevindt zich niet op de openbare weg, maar op publiek toegankelijke plaatsen als parkings van supermarkten. Op de openbare weg moeten er volgend jaar 1.200 laadpunten bijkomen. “Dan wordt Brussel de stad met het hoogste aantal laadpalen per vierkante kilometer in België,” aldus de minister.

Binnen iets meer dan elf jaar zal de teller op 22.000 publieke laadpunten moeten staan. Aan het huidige tempo lijkt het er niet meteen op dat we die doelstelling zullen halen. Vorig jaar kondigde Maron aan dat er dit jaar 1.400 laadpunten zouden bijkomen, maar dat werden er uiteindelijk iets meer dan 1.200. “Op sommige plaatsen werken gemeenten tegen en niet overal is de nood even hoog,” klinkt het bij een expert van Sibelga, dat sinds 2021 instaat voor het beheer van de laadpalen langs de openbare weg.

Toch hoeft de Brusselaar zich geen zorgen te maken, zegt minister Maron. “Elke Brusselaar zal zijn elektrische auto kunnen opladen,” zegt hij. Dat we vandaag niet op kruissnelheid zitten, erkent de minister, maar sneller vooruit gaan is volgens hem ook niet de bedoeling. “We mogen niet te snel gaan, want dan is het netwerk meteen verzadigd. Maar als we te traag gaan, zijn de laadpalen niet voldoende rendabel. Onderzoekers van de KU Leuven evalueren elk jaar de situatie en op basis daarvan stellen we onze doelen bij.”

Verouderd elektriciteitsnet

Niet alleen minister Maron is ervan overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is. Ook autodeelplatform Cambio is van plan om steeds meer elektrische auto’s te laten rondrijden. Van de 1.200 laadpunten die er volgend jaar bijkomen zijn er 60 bestemd voor Cambio. “We investeren drie miljoen euro om op korte termijn onze vloot te vernieuwen,” zegt directeur van Cambio Brussel Frédéric Van Malleghem. “De geplande uitrol van 120 elektrische voertuigen begin 2024 is een geweldige kans voor de Brusselaars om de overstap naar elektrische voertuigen te maken.”

Als iedereen die overstap maakt tegen 2035 blijft de vraag wel of ons verouderde elektriciteitsnet al die elektrische auto’s zal aankunnen. Op het overgrote deel van het Brusselse elektriciteitsnet bedraagt de spanning 230 volt, terwijl 400 volt geschikter is. “Met 230 volt heb je ook voldoende vermogen om elektrische auto’s op te laden, alleen gaat het dan iets trager,” aldus CEO van Sibelga Inne Mertens. “Waar we het net vernieuwen schakelen we over naar 400 volt.”

Capaciteitsproblemen zijn er op dit moment nog niet, maar dat er voor 2035 bijkomende maatregelen zullen nodig zijn is duidelijk. “We gaan maatregelen moeten nemen om te vermijden dat iedereen zijn wagen tijdens de spits oplaadt. Waar het netwerk dat toelaat proberen we de laadpalen te concentreren,” aldus Mertens nog. “Ons stadsnetwerk is robuust, maar de doelstellingen zijn ambitieus. Er zullen investeringen nodig zijn, maar we moeten nog zien waar het netwerk versterkt moet worden.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni