“Ecologische reclamebanner is niet meer dan slimme marketing”

De eerste 'TheBreath' hangt momenteel boven het Brussels conservatorium

Met theBreath, een ‘luchtreinigend’ reclamedoek, willen Clear Channel en Urban Media zich profileren als milieubewuste reclamebureaus. Momenteel prijkt de eerste banner met reclame voor elektrische fietsen boven het conservatorium in de Regentschapstraat. Het klinkt alvast erg milieubewust, maar brengt het ook zoden aan de dijk?

De (milieu)bewuste banner, ontwikkeld door een Italiaans technologiebedrijf, zou via drie lagen textiel vervuilende stoffen absorberen, de lucht filteren en opnieuw schone lucht vrijgeven. Dat geven de reclamebedrijven Clear Channel en Urban media te kennen in La Dernière Heure. Maar hoe dat reinigen dan juist in zijn werk gaat, blijft erg onduidelijk.

Jan Rongé, professor gespecialiseerd in luchtreiniging aan de KULeuven, geeft wat meer uitleg. “Via fotokatalyse, waarbij chemische stoffen worden afgebroken onder de invloed van lichtdeeltjes, kan zo’n banner effectief een deel van de stoffen afbreken waarmee het in aanraking komt”, stelt Rongé. “De technologie blijkt bijvoorbeeld erg nuttig te zijn voor het beschermen van gevels tegen vervuiling. De banner is dus zeker niet slécht voor het milieu maar of het ons ook aan schonere lucht helpt, is nog maar de vraag.”

Liever voorkomen dan genezen

De hoeveelheid vervuilde lucht die met het doek in aanraking komt, is namelijk verwaarloosbaar klein, legt Rongé uit. Bovendien wordt slechts een klein deel van de schadelijke luchtdeeltjes ook effectief afgebroken tot schadeloze producten. Enkele jaren geleden werd al dezelfde soort technologie toegepast in de Leopold II-tunnel, maar zelfs in die afgesloten ruimte waren de resultaten bedroevend. Nog geen 2% van de lucht in de tunnel werd gereinigd.

“Er zijn nergens cijfers te vinden over de impact van dit bewuste doek”, vervolgt Rongé. “Het is in elk geval zo dat je beter de oorzaken aanpakt van de vervuiling, dan de gevolgen. De banner is niet meer dan slimme marketing.”

Dat bevestigt Bart Defloor, professor economie aan de UGent. “Het zogezegde ecologische aspect van de reclamebanner, heeft als doel de acceptatie van reclameborden in de stad door de bewoners te verhogen", vertelt hij. "En het leidt de aandacht af van het echte probleem. Het is natuurlijk beter om inspanningen te leveren om de luchtvervuiling zelf te reduceren. Het lijkt aantrekkelijk, maar dat is omdat mensen een gedragsaanpassing liever uit de weg gaan."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?