Fremault onderzoekt extra meetstations luchtkwaliteit

© PhotoNews

Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) kondigt een onderzoek aan naar geschikte locaties voor nieuwe meetstations rond luchtkwaliteit. Maar de minister wil nog niet kwijt wanneer ze de knoop gaat doorhakken. Milieuorganisatie Client Earth weet het antwoord al: ‘Controleer de luchtkwaliteit via de bestaande meetstations aan Belliard en Kunst-Wet.’

Het Brussels Gewest beheert momenteel negen meetstations voor de luchtkwaliteit. Minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) kondigt nu aan dat netwerk te willen uitbreiden. Dat zei Fremault dinsdagmorgen in de commissie leefmilieu van het Brussels parlement, na een vraag van parlementslid Els Ampe (Open VLD).

“Half mei heb ik Leefmilieu Brussel gevraagd om nieuwe relevante plaatsen te zoeken voor de Brusselse meetstations. Wettelijk zijn we al in orde. Maar we willen nog verder gaan om de burger te informeren,” aldus Fremault.

Of en wanneer er eventueel een nieuw station zou komen, is nog niet duidelijk. Fremault wil zich niet laten vastpinnen op een deadline. “We wachten eerst de resultaten van de studie af. In september weten we wellicht meer”, klinkt het op het kabinet-Fremault.

Persconferentie van minister voor Huisvesting, Levenskwaliteit, Leefmilieu en Energie Céline Fremault over de start van de lage emissiezone in Brussel op 1 januari 2018

Fremault belooft ook dat Brussel Leefmilieu voortaan de twee bestaande, extra meetstations van het Europees Parlement gaat inzetten voor metingen. In het verleden was er discussie over de overeenkomst, maar die is nu van de baan. “Vanaf juli zullen de luchtmetingen van die stations ook publiek toegankelijk zijn,” zei Fremault in de commissie. Dat bevestigt het Europees Parlement aan BRUZZ.

Daarnaast zijn er ook testen aan de gang met mobiele meettoestellen, die op auto’s geplaatst kunnen worden. Maar een deadline voor die tests is nog niet bekend.

In totaal telt Brussel binnenkort dus 11 meetstations, verspreid over verschillende plaatsen in het gewest. Sommige staan op drukke wegen zoals de Kroonlaan, andere in residentiële wijken zoals in Ukkel.

“Goed dat de minister zich bekommert om de luchtkwaliteit in Brussel”, klinkt het bij milieuorganisatie Client Earth. “Maar een studie is niet genoeg. Het is toch al duidelijk dat we meer moeten meten op de drukste verkeersassen, de Belliardstraat en Wetstraat? We moeten daar zo snel mogelijk mee beginnen”, zegt advocaat Ugo Taddei.

Client Earth heeft de Brusselse regering aangeklaagd voor haar volgens hen lakse en ondermaatse rapportering van de luchtkwaliteit. Volgens de organisatie meet Brussel niet genoeg op relevante plaatsen, zoals aan de drukke invalswegen. Het meetstation aan Kunst-Wet, bijvoorbeeld, telt niet mee voor de controle van de luchtkwaliteit, hoewel het aan de vereisten van de Europese richtlijn daarover voldoet.

Die zaak ligt nu bij het Europees Hof van Justitie. Die moet eind dit jaar beslissen of de Brusselse rechter bevoegd is voor de zaak. Zo ja, wordt het proces verder in Brussel gevoerd.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Omdat het Gewest al meermaals door Europa op het matje werd geroepen, is activistisch advocatencollectief ClientEarth begonnen met een rechtszaak waarvan de pleidooien in november 2017 beginnen. Burgercollectieven als BruxselAir en Schone Lucht Brussel organiseren sensibiliseringsacties, en in hun zog zijn politici er ook steeds meer mee begaan.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.