Hoe gezond is de lucht in Evere?

© Bart Dewaele
| Kantoorgebouwen in de Genèvestraat in Evere, parallel aan de Leopold III-laan. De luchtkwaliteit is hier gemiddeld.

Met 3.000 meetbuisjes verspreid over Brussel is CurieuzenAir het grootste burgeronderzoek ooit naar luchtkwaliteit in Brussel. De metingen vertonen grote verschillen in de stikstofconcentraties per gemeente en per wijk. Bekijk hier hoe proper de lucht is in de gemeente Evere.

Evere is zo’n 5 vierkante kilometer groot en ligt in het noordoosten van het gewest. In het zuiden van de gemeente vormt de E40 de grens met Sint-Lambrechts-Woluwe. Evere wordt doorkruist door enkele belangrijke verkeersassen: de Leuvensesteenweg, de Haachtsesteenweg en de Leopold III-laan die naar de luchthaven leidt.

Met een gemiddelde waarde van 23,62 microgram stikstofdioxide per kubieke meter scoort Evere beter dan de meer centraal gelegen Brusselse gemeentes, maar is de gemeente niet in staat om de luchtkwaliteit van de gemeentes in het zuidoosten van het gewest, zoals Watermaal-Bosvoorde of Sint-Pieters-Woluwe, te benaderen.

Op geen enkele meetlocatie in Evere werd een waarde van 10 microgram stikstofdioxide per kubieke meter of minder gemeten, sinds september 2021 nochtans de gezondheidskundige advieswaarde van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het goede nieuws is dan weer dat nergens in de gemeente een waarde van meer dan 40 microgram stikstofdioxide per kubieke meter werd waargenomen, de Europese grenswaarde.

20220315 CurieuzenAir evere overlay

Dit is de luchtkwaliteit in de verschillende meetpunten in Evere. Bekijk de interactieve kaart hier.

Goede ventilatie

Plaatsen in Evere waar het meetresultaat verhoogde waardes stikstofdioxide vertoont, hebben doorgaans een verband met grote verkeersdrukte. Zowel op de Haachtsesteenweg als op de Stroobantsstraat werden respectievelijk waardes van 37,91 µg/m³ en 35,76 µg/m³ gemeten ('slecht'). De slechte resultaten in de Haachtsesteenweg zijn te wijten aan de vele files en vertragingen. Ook in de Stroobantsstraat spelen het intense verkeer en op sommige plekken ook de stationair draaiende en optrekkende bussen een rol.

Opvallend zijn echter de 'gemiddelde' of zelfs 'goede' meetresultaten in de buurt van de Leopold III-laan en de meetpunten ten noorden van E40. “De Leopold III-laan is een heel open laan,” verklaart Olivier Brasseur, luchtkwaliteitsdeskundige bij Leefmilieu Brussel. “Het is er als het ware goed verlucht. Ook is er minder sprake van files. Het verklaart meteen het betere resultaat van Evere in vergelijking met de meer centraal gelegen gemeentes: zelfs als het verkeer er even druk is, speelt in Evere minder het effect van de street canyon (waar vervuilde lucht blijft hangen, red.).”

“Wat de E40 betreft: vaak ligt de autosnelweg een beetje lager dan de plaats waar het meetstation gelegen is,” zegt Brasseur. “Bovendien kan het ook zijn dat het meetstation zich niet in de dominante wind bevindt en dat de wind de schadelijke stoffen de andere kant uitblaast. Daarnaast zijn er ook grote panelen aanwezig die de stoffen naar een andere richting duwen. Bomen kunnen helpen, maar dan moet het er al erg dichtbegroeid zijn.”

Meetpunten in de buurt van de begraafplaats van Brussel laten 'gemiddelde' tot soms zelfs 'goede' (< 20 µg/m³) resultaten optekenen. “Ook hier speelt het verkeer een rol,” klinkt het. “Er is ofwel sprake van minder verkeersdrukte, ofwel van verkeer dat vloeiend verloopt waarbij de voertuigen niet stilstaand blijven draaien. Ook het feit dat deze locaties goed geventileerd zijn, is van belang.”

  • Beste lucht: Eenboomstraat (15,84 µg/m³)
  • Slechtste lucht: Haachtsesteenweg (37,91 µg/m³)

Meer CurieuzenAir

Bekijk de interactieve kaart over de luchtkwaliteit in Brussel en alle CurieuzenAir-analyses in ons dossier. Lees meer...

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?