Hoe gezond is de lucht in Ukkel?

© Belgaimage
| Het gemeentehuis van Ukkel. De lucht in de buurt is er matig tot goed.

Met 3.000 meetbuisjes verspreid over Brussel is CurieuzenAir het grootste burgeronderzoek ooit naar luchtkwaliteit in Brussel. De metingen vertonen grote verschillen in de stikstofconcentraties per gemeente en per wijk. Bekijk hier hoe proper de lucht is in de gemeente Ukkel.

De Schilderachtige Dreef, de riante villa’s, het groen en een geparkeerde Tesla voor de deur. Het zijn natuurlijk clichés, maar op basis van de luchtkwaliteitskaart lijkt er wel iets van aan. Ukkel kleurt overwegend donkergroen tot blauw op de stippenkaart, wat wil zeggen dat de luchtkwaliteit er goed tot uitstekend is. Veel betoog hoeft dat niet. Er is veel natuur, zo in de oksel van het Zoniënwoud, en er is op veel plekken maar weinig autoverkeer.

Dat wil niet zeggen dat heel Ukkel opgelucht adem kan halen. Hoe meer je naar het noorden van de gemeente gaat, hoe hoger de stikstofconcentraties worden, wat zich vertaalt in lichtgroene of lichtgele stippen op de kaart ('gemiddeld' of 'matig'). Dat is niet onlogisch: het noorden van de gemeente is dichter bebouwd. Ook in de dichter bebouwde omgeving van de Marlowsquare komen enkele gele ('matige') punten voor.

Dit zorgt er mee voor dat de gemiddelde luchtkwaliteit voor heel Ukkel goed is, maar niet de beste. De gemeente staat met 16,99 microgram stikstofdioxide (NO2) per kubieke meter lucht op de vierde plaats in het Brussels gewest.

    20220315 CurieuzenAir ukkel overlay

    Dit is de luchtkwaliteit in de verschillende meetpunten in Ukkel. Bekijk de interactieve kaart hier.

    Onverwacht slecht punt

    Opmerkelijk: het donkerste punt (donkergeel met 34,86 µg/m³, 'ondermaats') vinden we in een omgeving met heel wat blauwe punten, die wijzen op een zuivere lucht. Het gaat om de Visserijstraat, een smalle eenrichtingstraat in de buurt van de Dieweg en de drukke Sint-Jobsesteenweg. De straat is smal en er staan rijhuizen langs. De CurieuzenAir-deelnemers gaven ook aan dat er regelmatig autoverkeer aanschuift. Dat verklaart mogelijk waarom er lokaal wat vervuiling blijft hangen.

    Het zou een reden kunnen zijn om net dit soort woonwijken autoluwer te maken. Alleen ligt dat in Brussel politiek niet zo eenvoudig. Het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move voorziet wel circulatieplannen in heel Brussel om te komen tot meer autoluwe wijken, maar daarvoor is de medewerking van de lokale besturen nodig. Het kan dus nog even duren voor die effect ressorteren.

    • Beste lucht: Groene spechtweg in het Zoniënwoud (7,31 µg/m³)
    • Slechtste lucht: Visserijstraat (34,86 µg/m³)

    Meer CurieuzenAir

    Bekijk de interactieve kaart over de luchtkwaliteit in Brussel en alle CurieuzenAir-analyses in ons dossier. Lees meer...

    Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

     

     

    Meer nieuws uit Brussel

    Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?