"Stop maxi-prison Haren now": activisten blokkeren de werf van de gevangenis in Haren aan Keelbeek op 11 februari 2019

| Bij de grote bouwprojecten moet eerst worden nagegaan of de bodem niet vervuild is. Vaak is dat wel het geval, vooral door stookolie, en dan moet er gesaneerd worden. En dat is duur.

Stookolie voornaamste bron van bodemvervuiling in Brussel

TD
© BRUZZ
19/04/2019

Is de grond van een Brussels perceel vervuild, dan is de oorzaak daarvan vier op de tien keer stookolie. Lekkende ketels diep in de grond zijn de grootste vervuiler.

Stookolieketels van particulieren of oude tankstations zitten diep in de grond. En vaak zijn die doorheen de tijd beginnen lekken, waardoor de grond vervuild geraakt. Wie dan op dat stuk grond bouwt of verbouwt, moet de grond saneren. En dat kost erg veel geld, schrijft de omroep RTBF. Tot 300.000 euro.

Vanaf 2019 komt er een nieuw fonds dat die kosten moet helpen dekken. Het fonds Premaz, de opvolger van een ouder fonds, is het gevolg van de staatshervorming en het product van een samenwerkingsakkoord tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Eind dit jaar moet er zo'n 159 miljoen euro in het fonds zitten, dat onder andere geld put uit het bestaande Stookoliefonds.

Bij Leefmilieu Brussel verwachten ze zo'n 20.000 aanvragen tot hulp per jaar, over heel België. In Brussel is vooral de oud-industriële kanaalzone kwetsbaar terrein. "Het is de uitgelezen kans voor Brusselaars om de dure werken uit te voeren," zegt Nathalie De Koninck van het saneringsbedrijf Esher. "Want het is duur, maar door het fonds is het draaglijker."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Milieu, bodemvervuiling, Stookolie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni