| De tramverlenging over de Woluwelaan werd vrijdag feestelijk ingehuldigd.

Vergeet tram 94, voortaan is lijn 8 een van de belangrijkste verbindingen in het zuidoosten van Brussel. Hier zijn acht weetjes over de geschiedenis van lijn 94 en de toekomst van tram 8.

  • 1. Halve eeuw

Het lijnnummer 94 reed al rond sinds maart 1968 en ging dus een halve eeuw mee. Daarmee was het een van de oudere lijnen op het net, samen met leeftijdsgenoten zoals tram 19 of 92. Er zijn echter lijnnummers met een nog langere staat van dienst. Tram 81 wordt bijvoorbeeld al ononderbroken uitgebaat sinds 1914, zij het niet altijd op hetzelfde traject.

  • 2. Verlengingen

Ook het traject van tram 94 evolueerde doorheen de tijd. Jarenlang reed de lijn van het Kerkhof van Jette tot het Wienerplein in Bosvoorde, via de Koningsstraat en de Louizalaan. Sinds 2006 kende lijn 94 verschillende uitbreidingen, in het noorden tot Stadion, en in het zuiden tot Herrmann-Debroux en vervolgens het Trammuseum. Vandaar is de lijn doorgetrokken over de Woluwelaan tot Roodebeek.

  • 3. Splitsing

Na de verlenging van de lijn tot aan het Trammuseum werd lijn 94 opgesplitst. Het noordelijk deel werd tram 93. Tussen beide lijnen bestaat een overlap op de Louizalaan, waardoor de haltes daar een dubbele frequentie genieten. De facto werd al een tijdje geëxperimenteerd met twee deeltrajecten. Enkel s’avonds en in het weekend reden de trams nog het hele traject van lijn 94.

  • 4. Langste lijn

Voor de definitieve splitsing in 2013 was de 94 de langste tramlijn van Brussel, goed voor een traject van meer dan 20 kilometer. Over die afstand bedienden de trams maar liefst 54 haltes verspreid over acht Brusselse gemeenten. Met de verlenging tot Roodebeek is lijn 8 opnieuw één van de langste lijnen van de stad, met een traject van 14 kilometer. Enkel de lijnen 7, 32 en 51 zijn (een beetje) langer.

  • 5. Naar de luchthaven?

In de toekomst kan tram 8 opnieuw een gooi doen naar de titel van langste tramlijn, want er zit nog een verlenging in de pijplijn. Via de Marcel Thirylaan naar Bordet in Evere, lijkt het meest waarschijnlijk, maar over het precieze tracé is nog niet beslist. De lijn nog verder doortrekken tot de luchthaven behoort ook tot de mogelijkheden. Dat zou ook kunnen via de Woluwelaan. Dat zou sneller zijn, maar dan moet de tram een veel langer stuk door Vlaams grondgebied, wat dan weer minder evident is.

  • 6. Nieuwe splitsing?

De geschiedenis herhaalt zich. Behalve verdere verlengingen, behoort ook een nieuwe splitsing van tram 8 tot de mogelijkheden. Dergelijk scenario wordt bijvoorbeeld bestudeerd in het kader van het onderzoek naar de mogelijke afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct. Om het autoverkeer van buiten Brussel terug te dringen moet dan een pendelparking gebouwd worden langs de E411, bijvoorbeeld ter hoogte van het Rood Klooster. Om die parking te ontsluiten zou tram 8 in twee gedeeld kunnen worden ter hoogte van Herrmann-Debroux, het eindpunt van metrolijn 5. De ene tramlijn zou van de parking tot de metro rijden en dan verder richting Trammuseum en Roodebeek, de andere via de metro en dan richting Bosvoorde, de ULB en de Louizalaan.

  • 7. Werf ontsiert inhuldiging

De verlenging over de Woluwelaan tot Roodebeek en het nieuwe lijnnummer zijn sinds dit weekend in gebruik, maar om het volledige traject van tram 8 te leren kennen, moeten we nog enkele maanden geduld uitoefenen. Door aanslepende werkzaamheden in de Woudlaan is het tramverkeer nog tot midden december onderbroken tussen het Marie-Joséplein en de voormalige Renbaan van Bosvoorde. Er rijdt een vervangende busdienst.

  • 8. Overstapopties

Met een hoge frequentie, eigen bedding en een bediening met moderne trams, wordt ‘chronolijn’ 8 in de markt gezet als aantrekkelijke en betrouwbare verbinding, vergelijkbaar met een metro. De lijn bedient niet alleen attractiepolen zoals de ULB, Woluwe Shopping en ontspanningspark Drohme, maar verbindt tal van wijken in het zuidoosten van de stad ook met belangrijke knooppunten van het openbaar vervoer.
Overstappen op de metro kan behalve aan de eindpunten Louiza (lijnen 2 en 6) en Roodebeek (lijn 1), ook aan Herrmann-Debroux (lijn 5). Verder is tram 8 ook verknoopt met verschillende tramlijnen (7, 25, 39 en 44), alsook met het spoornet ter hoogte van de GEN-stations Boondaal (lijnen S5, S7 en S9) en Bosvoorde (lijnen S8 en S81).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, tram 8, MIVB, Woluwelaan, Roodebeek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni