Aantal fietsongevallen in Brussel in 2020 al met 16 procent gestegen

© Belga
24/11/2020
Updated: 24/11/2020 08.27u

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar is het aantal fietsongevallen in Brussel met 16 procent gestegen: van 748 naar 870. Dankzij de coronabeperkingen is het aantal verkeersdoden in ons land wel gedaald met 16 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit de veiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias.

Tot en met september vielen er op onze wegen dit jaar al 303 doden te betreuren, tegenover 362 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen is het aantal verkeersdoden met 12 procent gedaald, maar de daling was groter in Wallonië (-21 procent). Vooral auto-inzittenden bleven vaker gespaard (van 183 naar 145 doden). In het Brusselse Gewest was de daling kleiner, namelijk 7,7 procent minder doden ter plaatse.

Over het algemeen is ook het aantal verkeersgewonden fors gedaald, van 34.876 naar 27.961 (-20 procent), net als het aantal letselongevallen (-17 procent). In Brussel gaat het om een daling van 14,7 procent in de hoeveelheid gewonden en een daling van 13,8 procent op vlak van de hoeveelheid letselongevallen. Die daling is het minder sterk dan in Vlaanderen of Wallonië.

Ondanks de coronabeperkingen was de maand september dit jaar wel opvallend dodelijker dan vorig jaar (van 31 naar 48 doden, +55 procent). "Het uitzonderlijk zachte weer van september heeft mensen ertoe aangezet om eropuit te trekken en dat heeft het risico doen toenemen", aldus Vias.

'Nood aan concreet fietsveiligheidsplan'

In Vlaanderen valt vooral op dat er tijdens de zomermaanden meer fietsdoden waren. Er vielen 17 fietsdoden in het derde trimester, het hoogste aantal sinds 2014. Ook in Brussel moesten fietsers het ontgelden. Daar werd een stijging van 16 procent opgetekend voor het aantal ongevallen met fietsers (van 748 naar 870 ongevallen).

De Fietsersbond, de belanghartiger van alle fietsers in Vlaanderen en Brussel, maakt zich zorgen om het stijgend aantal fietsongevallen. "Op dit moment kan niemand echt verklaren wat de oorzaken zijn van de verschillende dodelijke fietsongevallen. Alweer moeten we het stellen met wat algemene tendensen: heel mooi en zacht weer in september, meer fietsers na de lockdown, dus meer blootstelling aan gevaar."

"Maar wat de echte oorzaken zijn, dat kunnen we pas met zekerheid zeggen na bijkomende onderzoeken." Volgens de Fietsersbond zijn zulke onderzoeken een prioriteit, samen met een beter onderbouwd fietsveiligheidsbeleid.

Chauffeurs namen meer risico's

Ook voor het aantal doden op autosnelwegen blijkt het geen positief verhaal. Het aantal verkeersdoden op de autosnelweg tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar ligt zelfs hoger (59 doden) dan in dezelfde periode in 2016 (52 doden), 2017 (56 doden) en 2018 (58 doden). "Het verkeer was minder druk en sommige bestuurders hebben daarvan geprofiteerd om meer risico's te nemen", klinkt het bij Vias.

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil ook na de coronacrisis blijven inzetten op een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers. "Ik wil inzetten op het bestrijden van recidive en de straffeloosheid van verkeersinbreuken. Een op de drie bestuurders moet elk jaar gecontroleerd worden om de drama's te vermijden die elk jaar veroorzaakt worden door overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of het gebruik van de gsm achter het stuur. Ik wil daarnaast inzetten op alternatieve straffen zoals verkeerscursussen, die complementair zijn met boetes en een verval van recht tot sturen", aldus Gilkinet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, fietsongevallen, verkeersdoden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni