20211006 1770 automatische snelheidsbeperking Zone 30 1

| In Brussel vielen vorig jaar zes verkeersdoden te betreuren, tegenover veertien in 2020. Nooit eerder was cijfer zo laag.

Aantal verkeersdoden in Brussel op recordlaagte in 2021

© Belga - BRUZZ
21/02/2022
Updated: 21/02/2022 10.22u

In Brussel vielen vorig jaar zes verkeersdoden te betreuren, tegenover veertien in 2020. Het gaat om het laagste cijfer sinds de statistieken verzameld worden. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias.

Zowel Brussel als Wallonië noteerden in 2021 het laagste aantal verkeersdoden ooit. In Brussel waren er 6 doden, tegenover 14 in 2020. In Wallonië daalde het aantal doden van 223 naar 187, of een daling met 16 procent. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias, in samenwerking met de federale politie.

"De invoering van Stad 30 maakt hier het grootste verschil," stelt Pieterjan Desmet, woordvoerder van Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) in een persbericht. "Het is niet uitgesloten dat tussen 2019 en 2020 een corona-effect meespeelde. Maar de forse daling van het aantal doden in Brussel in 2021 staat in schril contrast met de stijging van het aantal doden in Vlaanderen."

Daar vielen vorig jaar net meer verkeersdoden te betreuren: 291 in 2021. Dat zijn er 45 meer dan in 2020, of een stijging met 18 procent. "Beleid rond verkeersveiligheid heeft dus wel degelijk een verschil gemaakt," aldus Desmet.

Het aantal letselongevallen stijgt wel stevig (van 29.947 naar 34.264, ofwel +14 procent), net zoals het aantal slachtoffers (van 36.774 naar 42.063, ofwel +14 procent). De stijging hier is te zien in elk gewest.

'Camionettisering'

Als het gaat over de doden per vervoerswijze, is er nationaal een gemengd patroon. Het aantal fietsdoden daalt van 83 naar 74, net als de doden bij de motorrijders van 77 naar 61 en bij de auto-inzittenden van 214 naar 205. Het aantal doden in ongevallen met een lichte vrachtwagen en bij vrachtwagens steeg daarentegen, respectievelijk van 43 naar 63 en van 83 naar 92. Bij de voetgangers was er een stijging van 62 naar 69 doden.

Verontrustend voor Vlaanderen is dat er in ongevallen met bestelwagens 15 meer doden te betreuren vielen, van 30 naar 45. Het is van 2015 geleden dat er nog zoveel doden vielen. Volgens Vias kan de "camionettisering", waardoor er veel bestelwagens continu onderweg zijn, daarin een rol spelen. De toegenomen e-commerce de laatste twee jaar tijdens de coronacrisis met leveringen aan huis heeft die impact wellicht vergroot, luidt het.

Bij de auto-inzittenden in Vlaanderen was er vorig jaar een stijging van 81 naar 97 doden, en bij de voetgangers van 29 naar 43. Het aantal dodelijke slachtoffers in ongevallen met vrachtwagens steeg van 53 naar 68. De fietsers (van 72 naar 67) en de motorfietsers (van 33 naar 30) zijn de enige twee vervoerswijzen waar in Vlaanderen minder verkeersdoden werden vastgesteld.

Stef Willems in Uptown.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni