© Ivan Put | In 2025 wordt de Brusselse lage-emissiezone opnieuw verstrengd.

Afgekeurde dieselwagens krijgen respijt (tot emissiezone ze verbiedt)

JDK
10/02/2023

Sinds het gebruik van nieuwe meetapparatuur in de keuringscentra worden steeds meer Euro 5-dieselwagens afgekeurd. Maar door de vele klachten besloten de gewesten gezamenlijk voor die wagens de rode kaart tijdelijk af te schaffen. In Brussel kunnen daardoor verschillende afgekeurde auto’s blijven rondrijden tot de lage-emissiezone (LEZ) dat niet meer toelaat.

In juli 2022 namen de twee controlestations in Brussel (eentje in Schaarbeek, de ander in Anderlecht) nieuwe meettoestellen in gebruik, omdat bleek dat moderne diesels waaruit de roetfilters illegaal waren verwijderd, probleemloos door de keuring raakten.

Sindsdien is een stijging van de afgekeurde dieselwagens voelbaar. Zo geraakt 24 procent van de Euronorm 5A-diesels niet meer door de keuring. Voor die met norm 5B was dat 13 procent en bij de nieuwere Euro 6-diesels slechts 4 procent. Absolute cijfers kon Brussel Mobiliteit wel niet geven voor de laatste zes maanden van 2022.

Bij de invoer van de nieuwe meetmethode werd ook beslist dat diesels met een uitstoot van meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes meteen een rode kaart kregen. De auto's moesten hun roetfilter onmiddellijk herstellen en zich na een paar weken opnieuw aanmelden voor een herkeuring.

Gevolg? In Vlaanderen bleken de garagisten, door de nieuwe meettoestellen, de verhoogde toestroom aan afgekeurde wagens niet te kunnen bijhouden. Daarop werd in samenspraak met de drie gewesten beslist de periode van herkeuring te verlengen naar 12 maanden.

Lage-emissiezone

Door die versoepelde voorwaarden rijden in onze hoofdstad meer wagens rond die te veel roetdeeltjes uitstoten. En wie snel even naar de Brusselse emissievoorwaarden van 2025 kijkt, doet een opvallende ontdekking: dieselwagens die tussen 250.000 en 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten mogen nog twee jaar rondrijden voor ze de roetfilter moeten herstellen. Dat betekent dat houders van zo’n wagen in principe vervuilend kunnen blijven rondrijden totdat de LEZ ze verbiedt op het Brussels grondgebied.

Hetzelfde zal gelden voor wagens met een uitstoot van meer dan 1 miljoen roetdeeltjes die gekeurd worden op het einde van 2023, en nog een jaar mogen rondtoeren.

In een reactie laat Brussel Mobiliteit weten "liever strenger te willen zijn", aldus de woordvoerder: "we willen de rode kaart terug”.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni