Elektrische deelsteps van Lime in Brussel
© PhotoNews | Elektrische deelsteps van Lime in Brussel.

Almaar minder deelsteps en deelfietsen in Brussel

EC
© BRUZZ
18/06/2020

Er rijden steeds minder deelsteps en -fietsen door Brussel, zo blijkt uit het laatste rapport van Brussel Mobiliteit. In vergelijking met de zomer van vorig jaar is de vloot met een derde geslonken.

Dat schrijft BX1 en wordt bevestigd door het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

In juli 2019 telde Brussel Mobiliteit in totaal 4.800 elektrische deelsteps in het hele Gewest. Op dat moment schatte diezelfde dienst nog dat er zo’n 7.000 deelsteps zouden zijn tegen begin 2020. Dat blijkt lang niet het geval: dit jaar in juni waren dat er nog maar 2.600 in Brussel - meer dan een derde minder dan een jaar geleden. Bovendien zijn er vandaag nog maar twee operatoren actief (Dott en Lime), tegenover zes afgelopen zomer.

Ook de elektrische deelfietsen zijn op hun retour: vandaag zijn er nog 600 fietsen van Billy Bike in Brussel, terwijl er afgelopen zomer wel 1.350 deelfietsen in het straatbeeld te zien waren. Dat is te verklaren door het vertrek van Uber Jump, die al zijn deelfietsen en -scooters aan Lime heeft overgeheveld. Lime behoudt zijn steps, maar heeft momenteel geen plannen om in Brussel ook deelfietsen te gaan uitbaten. Dat laat alle overgebleven ruimte vrij voor Billy Bike.

De deelscooters blijven voorlopig wel op peil: waar vorig jaar 680 scooters van Scooty, Felyx en Poppy beschikbaar waren in het hele gewest, schat Brussel Mobiliteit dat aantal dit jaar op 730.

Te weinig winst

Volgens BX1 is de voornaamste reden voor de terugval van de deelsteps dat zij niet voldoende gebruikers vinden om rendabel te blijven. Al eind vorige zomer trokken een aantal kleinere spelers weg uit Brussel omdat de onderlinge concurrentie te groot werd en de winstmarges te klein.

Ondertussen hebben verschillende Brusselse gemeenten nog bijkomende regelgeving opgelegd aan de deelplatformen, zoals parkeetboetes voor steps of fietsen die buiten een ‘dropzone’ worden achtergelaten.

En toen kwam de coronacrisis, die Lime en andere operatoren uit de stad deed vertrekken. Intussen is Lime teruggekeerd en bouwt die samen met Dott de vloot van deelsteps in Brussel geleidelijk weer op.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, deelplatformen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni