debat

Arau ziet Albert als terminus niet zitten

© Arcadis - Assar
| Simulatie van het tramniveau in Albert.

Premetrostation Albert moet in 2028 de zuidelijke terminus worden van de nieuwe metrolijn 3. Reizigers die verder naar het zuiden willen, moeten overstappen op een tram. Ook het metrostation zal daardoor ingrijpend veranderen. Overbodige werken, vindt stadsvereniging Arau, die op de overlegcommissie dinsdag tegen de opsplitsing zal pleiten.

De nieuwe metrolijn 3 zal rijden tussen Bordet in Evere, en Albert in Vorst (en in de toekomst nog verder naar Vorst of Ukkel). Tussen Bordet en het Noordstation wordt daarvoor een nieuwe tunnel geboord. Maar tussen het Noordstation en Albert maakt de lijn gebruik van infrastructuur die al bestaat: de premetrotunnel waar vandaag tramlijnen 3, 4 en 51 door rijden.

Die tunnel en de premetrostations moeten dus klaargemaakt worden voor zware metrotreinen. De trams die nu aan Albert nog vlot onder de grond duiken, zullen in de toekomst niet meer verder kunnen rijden door de tunnel: het station wordt een eindstation. Voor metrolijn 3 aan de noordkant, en voor twee tramlijnen aan de zuidkant.

Albert wordt dus een overstapstation waar reizigers met de tram naartoe geleid worden. En daar knelt het schoentje voor stadsvereniging Arau, die al vaker felle kritiek had op het metroproject. (Lees verder onder afbeelding)

tramschema tram 3, 4, 51
© carto.metro.free.fr
| De huidige organisatie van station Albert: trams 3, 4 en 51 gaan ondergronds en rijden verder door de premetro. In de toekomst wordt elke kant van het station een eindpunt.

Meer overstappen, langer onderweg

Mensen die uit Ukkel en Vorst komen verliezen hun overstapvrije verbinding met het centrum van Brussel. Ze zullen moeten overstappen en dat zorgt ervoor dat ze langer onderweg zijn, terwijl het metroproject net verkocht wordt met het argument van snelheidswinst.

De hele ombouw naar een volwaardige metrolijn is niet eens nodig, beargumenteert de stadsvereniging. De capaciteit van de bestaande premetro (uitgebaat met lange trams) volstaat voor de vervoersvraag. 

Het sluit aan bij de fundamentele bezwaren van Arau: het Brussels Gewest, de MIVB en Beliris willen koste wat het kost een metrolijn aanleggen. Ze leggen bezwaren naast zich neer en hakken het project in stukjes om het minder transparant te maken.

Overlegcommissie

De bezwaren van Arau komen aan bod op de stedenbouwkundige overlegcommissie van 13 maart. De gemeente Vorst en gewestelijke instellingen zoals Leefmilieu Brussel en Citydev stellen dan een advies op over het project. Is dat positief, dan ligt de weg naar een bouwvergunning open. De eindbeslissing ligt bij de gewestelijke administratie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.