Belliardstraat met drie rijstroken op tafel

© PhotoNews
| In de Belliardstraat werd in 2019 autorijstrook geschrapt om plaats te maken voor fietspaden

De Belliardstraat zal de komende jaren nog een autorijstrook verliezen. Brussel Mobiliteit werkt aan plannen voor een heraanleg met drie rijstroken. In 2019 ging de drukke as al van vijf naar vier rijstroken om plaats te maken voor fietspaden.

De beslissing om van vijf naar vier te gaan kwam er kort voor de verkiezingen van 2019. Het ging om een testfase. Uit een evaluatie blijkt nu dat de huidige indeling nog niet optimaal is. De fietspaden die aan beide kanten van de Belliardstraat werden aangelegd zijn nog smal, en ook voor voetgangers zou er meer ruimte moeten komen. De Brusselse regering wil de straat bovendien ook leefbaarder maken met een rij bomen. Ook daar is plaats voor nodig.

De huidige situatie met vier autorijstroken is het resultaat van een test zonder bouwvergunning. Dat betekent in principe dat de Belliardstraat nu, na twee jaar, opnieuw ingericht zou moeten worden met vijf rijstroken en zonder fietspaden. Een tegenstrijdige zet als de straat uiteindelijk naar drie rijstroken moet.

Niet opnieuw naar vijf

De testfase zal toch kunnen blijven, omdat gewestadministratie Brussel Mobiliteit al een bouwvergunning heeft aangevraagd om de Belliardstraat opnieuw aan te leggen (met vier rijstroken). Daardoor wordt de testfase gepauzeerd tot de definitieve werken beginnen. Het gaat om een onvolledige vergunningsaanvraag met als hoofddoel de huidige testfase te behouden. Dat schrijft La Denière Heure en is ook te horen op het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

Volgens het kabinet van Pascal Smet (One.Brussels-Vooruit) was de bouwaanvraag met vier rijstroken door Brussel Mobiliteit bovendien overbodig om een test met drie rijsstroken te kunnen organiseren. Er werd nu gevraagd een testfase te voorzien met slechts drie rijstroken.

Overleg

Er zijn nog geen definitieve plannen, maar dat er drie rijstroken zullen komen, ligt al zo goed als vast. Brussel Mobiliteit moet de plannen uitwerken om dat in de praktijk te brengen. Het is ook de wens van minister Van den Brandt (Groen) en staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (One.Brussels-Vooruit).

Momenteel loopt er overleg tussen de verschillende kabinetten, de Stad Brussel en de betrokken overheidsdiensten. Zij proberen een akkoord te bereiken over sommige aspecten van de heraanleg, en over een nieuwe testfase met drie autorijstroken.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?