Het Baraplein, met zicht op de Jamarlaan en het justitiepaleis op de achtergrond

Bolt lanceert evaluatiesysteem om roekeloze deelstepgebruikers te detecteren

MVDH
16/06/2023

Om onveilig rijden aan te pakken lanceert deelstepverdeler Bolt de ‘Reckless Rider Score’, een soort evaluatiesysteem dat het gedrag van gebruikers beoordeelt en er een score op plakt. Ook Lime kwam deze week al met een reeks nieuwe veiligheidsmaatregelen. Nu de roep om regulering steeds luider klinkt en de Brusselse regering al liet weten strengere maatregelen niet uit te sluiten, lijken de bedrijven hun beste beentje te willen voorzetten.

Concreet evalueert het nieuwe scoresysteem van Bolt het rijgedrag van een gebruiker op basis van verschillende factoren. Data hierover wordt verzameld met verschillende functies en sensoren van de Bolt-steps.

Op die manier wil Bolt dan controleren op onder meer tandemrijden (met twee op een deelstep), abrupt remmen en slippen, botsingen en illegaal parkeren. Om de vijf ritten kent het systeem punten toe aan elk van deze zaken en wordt het rijgedrag van de gebruiker beordeeld.

Indien een gebruiker slecht scoort, hangen daar vervolgens sancties aan vast. “Als iemand onder de twee procent van de meest roekeloze klanten in een bepaalde stad valt, zal Bolt maatregelen opleggen in drie stappen”, legt Alexis Hiernaux van Bolt België uit.

"Als eerste maatregel zal Bolt extra educatief materiaal delen met roekeloze rijders om hen bewust te maken van de gevaren", klinkt het verder. "Als de rijders hun gedrag tijdens de volgende vijf ritten dan nog steeds niet verbeteren, zal hun scootersnelheid voor de vijf ritten erna worden beperkt tot 15 kilometer per uur. Als die eerste twee maatregelen dan nog geen soelaas bieden, worden gebruikers tot slot een week geschorst met de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de klantenservice van Bolt."

Zatte steppers

Opvallend is dat ook de aanbieder Lime eerder deze week nieuwe veiligheidsmaatregelen aankondigde. Het bedrijf voerde een verplichte reactietest in op vrijdag en zaterdagavonden vanaf 22 uur. Die moet voorkomen dat de deelsteps worden gebruikt door feestgangers die al te diep in het glas keken.

De test wordt afgenomen in de Lime-app en berekent het reactievermogen van gebruikers. Als de gebruiker te langzaam reageert, kan het voertuig vervolgens niet worden ontgrendeld.

Daarnaast introduceerde het bedrijf ook een trainingmodus die de snelheid van het voertuig beperkt tot 10 kilometer per uur. Nieuwe gebruikers kunnen zo het gebruik van de steps veiliger onder de knie krijgen.

Maatregelen

Begin deze maand nog verdedigden verschillende deelstepoperatoren in het Brussels Parlement hun visie op verkeersveiligheid. Daarbij werd sterk gehamerd op de stappen die al worden genomen en het feit dat "de deelstep al het meest gereguleerde vervoersmiddel in België is", aldus de general manager van Dott.

Tegelijk lijkt de steeds luidere roep om meer regulering en de snijdende concurrentie in de deelstepmarkt - intussen zijn al acht aanbieders actief in Brussel - de bedrijven er toch toe te bewegen om zich welwillend op te stellen. Na een recent referendum in Parijs, waarin de Fransen zich overtuigend uitspraken tegen deelsteps, liet minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) al weten strengere maatregelen voor de deelstepmarkt niet uit te sluiten als er geen verbetering komt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, deelsteps, Lime, bolt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni