metro BRUZZ 1541
© All Creative Commons Ingolf | De metro doortrekken naar het noorden kost een bom geld.

Brussel klopt aan bij Europese bank voor metrolijn Noord

Bram Van Renterghem
© BRUZZ
27/09/2018

De Brusselse regering zal zich tot de Europese Investeringsbank wenden voor de financiering van metrolijn 3. Dat besliste de regering donderdagmorgen. “We hopen dat Europa ons zo toestaat om de kosten boekhoudkundig over verschillende jaren te verspreiden”, zegt Minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD).

Net zoals de Oosterweelverbinding in Vlaanderen, zorgt ook de toekomstige Brusselse metrolijn Noord voor de nodige hoofdbrekens wat betreft de financiering. Want de Europese Commissie wil dat overheden de kosten voor zulke grote werken op één boekjaar boeken. Tegelijk wil de Commissie dat de begroting klopt, wat voor dat jaar dan bijna onmogelijk is.

Daarom wil het Brussels Gewest een uitzondering van Europa, en wil het de kosten boekhoudkundig spreiden over meerdere jaren.

Rente

“De Europese Commissie wil dat overwegen, maar dan is het voor hen het makkelijkst als we via de Europese Investeringsbank (EIB) gaan”, zegt minister van Begroting Guy Vanhengel aan BRUZZ. “Zo kan Europa makkelijker de investeringen en afschrijvingen inschatten.”

Volgens professor overheidsfinanciën Herman Matthijs (UGent) zit de gunstige rentevoet van de EIB er ook voor iets tussen. “Die ligt een stuk onder de marktrente. Zeker nu de Federal Reserve in Amerika de rente opnieuw verhoogd heeft”, aldus Matthijs.

Maar volgens Vanhengel is de EIB zeker niet altijd de goedkoopste. “Op de reguliere markt gelden soms nog lagere rentes”, zegt hij.

600 miljoen

Sowieso zal de Brusselse regering zich ook tot die reguliere markt moeten wenden, want het kan slechts de helft van het benodigde bedrag lenen bij de EIB. De totale kost voor het hele metroproject wordt geschat op 1,7 miljard euro. Federaal Brusselfonds Beliris betaalt 500 miljoen euro. Dat betekent dat de Brusselse regering voor maximaal 600 miljoen euro kan lenen bij de EIB.

Vanhengel beklemtoont dat het nog maar om de eerste gesprekken gaat met de EIB.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, metro Noord, financiën

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie