20190402 3 Meiser fietser verkeer file auto autos

| Een fietser aan Meiser - archiefbeeld

Het fietskenniscentrum Pro Velo lanceert een onderzoek over gender en de fiets. De organisatie wil weten hoe vrouwen de fiets gebruiken, hoe ze denken over de fiets, en welke genderverschillen er eventueel opduiken. De kennis kan gebruikt worden om het Brusselse fietsbeleid op te baseren.

De fietsorganisatie zoekt via een enquête naar vrouwen met uiteenlopende profielen, gaande van erg geoefende fietsers tot vrouwen die zelden in de buurt komen van een fiets. De bedoeling is kennis te verzamelen over hun attitudes over fietsen, maar ook over het fietsgedrag van vrouwen.

Na de enquête komt er nog een discussiegroep en wil Pro Velo fietstrajecten analyseren samen met de factoren die leiden tot de trajectkeuzes die fietssters maken. Sommigen zullen ook een fietsdagboek bijhouden.

Aandachtspunt regering

Dat zal wellicht informatie opleveren over genderverschillen met betrekking tot fietsen. Die kunnen beleidsmakers gebruiken als ze zorgen voor fietsinfrastructuur, want misschien gebruiken mannen en vrouwen de fietspaden, stallingen... op een verschillende manier of op andere momenten. De informatie kan ook nuttig zijn voor sensibiliseringscampagnes.

De enquête is een onderdeel van het Fietsobservatorium dat vier keer per jaar fietsers telt, samen met een aantal kenmerken (helmgebruik, werkend fietslicht). De tellers stelden in 2018 vast dat amper 35 procent van de fietsers vrouw was.

De nieuwe regering heeft in het coalitieakkoord al aangegeven dat er in het mobiliteitsbeleid aandacht zal zijn voor gender en de verschillen in verplaatsingsgedrag. De bestuursploeg zal de informatie die Pro Velo verzamelt dus goed kunnen gebruiken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Fiets, gendergelijkheid, genderverschillen, Pro Velo, Fietsobservatorium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni