regeerakkoord

Forse uitbreiding tramnet tegen 2025

© Twitter/Rudi Vervoort
| In 2018 werd tramlijn 8 verlengd, en er moeten nog veel tramkilometers bijkomen

BRUZZ analyseerde het regeerakkoord. Ontdek hier de plannen voor het openbaar vervoer. Minstens 6 nieuwe of verlengde tramlijnen in 2025. Dat moet de balans zijn van de nieuwe Brusselse regering. Metrolijn 3 wordt ondanks eerder verzet van Ecolo gebouwd zoals gepland. Er gaan meer bussen rijden, en de taxisector wordt alsnog hervormd om die te beschermen tegen Uber.

De nieuwe Brusselse regering wil het openbaar vervoer fors uitbreiden met nieuwe lijnen en meer ritten. Ze zet zo het beleid van de vorige regering verder, weliswaar met nieuwe accenten. Het moet zorgen voor een pak minder verplaatsingen met de auto, wat moet leiden tot een meer leefbare stad met schonere lucht, meer verkeersveiligheid en meer opties voor mensen in vervoersarmoede.

Op korte termijn moet het aantal auto's op de weg dalen met 10 procent, wat de files met 40 procent moet verminderen. Tegen 2030 wil de regering nog minder mensen die alleen in hun privévoertuig zitten. Dat soort pendelverkeer moet halveren. De nieuwe bestuursploeg verwacht dat minder opstoppingen goed zullen zijn voor de economie.

Zoals in de andere beleidsdomeinen gaat er extra aandacht naar gender. Als blijkt dat vrouwen en mannen zich om specifieke redenen anders verplaatsen, dan wordt daar rekening mee gehouden. De regering wil bijvoorbeeld onveiligheid op het OV aanpakken. Seksuele intimidatie wordt verder aangepakt.

Prioriteit tram

De regering Vervoort III schakelt een versnelling hoger op tramvlak. Verschillende lijnen moeten verlengd worden, er moeten volledig nieuwe tramverbindingen komen, drukke busverbindingen worden vertramd, en meer bestaande lijnen krijgen een eigen bedding.

  • Verlengingen. Tegen 2021 worden trams 3 en 9 verlengd naar de Heizel. Het gaat om plannen van de vorige regering die uitgevoerd worden. De verlenging van lijnen 7 (van Vanderkindere naar Vorst) en 8 (van Roodebeek naar Evere en van Herrmann-Debroux naar ADEPS) wordt bestudeerd en gepland.
  • Nieuwe verbindingen. Het regeerakkoord bevestigt dat er tegen 2024 een tram komt van Rogier naar Thurn en Taxis, en een lijn die Neder-Over-Heembeek bedient. Het gaat om een princiepsbeslissing van de vorige regering. Er komt ook een lijn in het Mediapark aan Reyers.
  • Vertramde buslijnen. Bus 95 tussen Wiener en Grote Markt en westelijke ringlijn 49 worden tramlijnen. Lijn 95 zal het Centraal Station bedienen. Mogelijk worden ook nog andere buslijnen vertramd. In afwachting van de tramlijn wordt de kwaliteit van die busverbindingen opgetrokken.
  • Eigen bedding. Er komen studies om lijnen 92 en 55 een eigen bedding te geven.

Metro komt er

De kersverse regeringspartij Ecolo heeft haar verzet tegen metrolijn 3 tussen Albert en Bordet moeten opbergen. De lijn komt er zoals gepland, tegen 2030. De omvorming van de bestaande premetrotunnel tot een metrolijn moet afgerond zijn in 2024, het einde van de regeerperiode.

De bestaande tunnel tussen Albert en Noordstation moet daarvoor aangepast worden, en er wordt een nieuw stuk gebouwd onder de Stalingradlaan. De bouwvergunning daarvoor werd vlak voor de verkiezingen afgeleverd.

Op het bestaande metronet gaan meer metro's rijden, tot om de twee minuten. Dat kan dankzij de metrostellen die de vorige regering besteld heeft.

Andere metroplannen staan niet in het regeerakkoord, mogelijk een toegeving aan Ecolo dat een koele minnaar is van de metro. Hoe het verder moet met een mogelijke uitbreiding naar Ukkel en naar Groot-Bijgaarden is niet duidelijk.

check-out  premetrostation Albert MIVB metropoortjes MOBIB
© PhotoNews
| Inchecken in de nieuwe metrolijn 3 zal gratis kunnen voor sommige groepen

Bus en langverwachte taxihervorming

De ploeg Vervoort III voert het busplan van de MIVB verder uit. Dat hertekent geleidelijk aan het busnet en zorgt voor 30 procent meer plaatsen. Het plan werd goedgekeurd onder de vorige minister Pascal Smet (One.Brussels-SP.A).

Er moeten meer bussen en trams komen in het weekend en 's avonds. Ook het Noctis-aanbod van nachtbussen wordt groter. De doorstroming verbetert door het Avanti-programma van de MIVB prioritair uit te voeren.

De hervorming van de taxisector moet er alsnog komen. De vorige regering beet haar tanden stuk op het dossier. De nieuwe ploeg ziet taxi's als een dienst die "beschermd moet worden tegen soms onwettige concurrentie van nieuwe verstorende spelers". Het gaat dan om 'limousinediensten' zoals Uber.

Die nieuwe spelers moeten streng gereguleerd worden. Het statuut van taxischauffeurs wordt daarom uitgebreid naar alle bestuurders. Dat gaat over de toegang tot het beroep, de vereiste opleiding, de vergunningen... Chauffeurs met een Vlaamse of Waalse licentie (zoals veel Uber-bestuurders) zullen niet langer in Brussel actief mogen zijn omdat ze zo de Brusselse regels proberen te omzeilen.

Tarieven

Het openbaar vervoer wordt een beetje gratis. Abonnementen voor jongeren onder de 25 en ouderen vanaf 65 jaar zullen niets meer kosten.

De nieuwe regering wil ook dat Brusselaars niet meer moeten nadenken over met welke maatschappij ze zich verplaatsen. Er moet tariefintegratie komen in en rond Brussel. De MIVB, NMBS, De Lijn en TEC bieden dan allemaal dezelfde tickets aan zodat je zorgeloos kunt overstappen.

Door de tariefintegratie wordt de S-trein binnen de stad ook een interessantere optie. Die treinen zouden ook vaker moeten rijden, liefst om de tien minuten. De Brusselse regering is niet bevoegd voor het spoor en voor de tarieven van andere maatschappijen. Er zullen dus akkoorden gesloten moeten worden.

Om toch invloed te krijgen op het spoorverkeer zal bestudeerd worden of Brussel zelf treinen kan laten rijden in het gewest, een Ecolo-thema.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?