Brusselaars debatteren over 'lightversie' van verbreding Ring

© PhotoNews
| De Brusselse Ring ter hoogte van Asse.

Voor het eerst worden Brusselaars uitgenodigd op infosessies om hun mening te geven over de werken aan de Ring. De oorspronkelijke plannen voor een verbreding van de noordelijke Ring worden daarbij opnieuw in vraag gesteld. “We leggen burgers alternatieven voor, die we als absoluut evenwaardig beschouwen”, zegt de Werkvennootschap.

Het startschot van de infosessies werd dinsdagavond gegeven in Overijse. Daar werd de optimalisering van de oostelijke ring voorgelegd aan een honderdtal burgers. Dat project zit nog volop in de studiefase, zegt Marijn Struyf van de Werkvennootschap. “In overleg met de burgers willen we ook tot enkele quick wins komen die de mobiliteit in het oosten verbeteren.”

Zo wordt er gekeken hoe het verkeer vlotter kan verlopen aan onder meer het Leonardkruispunt en het Vierarmenkruispunt. “Het Vierarmenkruispunt is vandaag zeer complex. Door het compacter in te richten kan het verkeer vlotter en veiliger verlopen. We willen ook genoeg aandacht besteden aan veilige en comfortabele fietsinfrastructuur”, aldus Struyf.

'Stapje terug'

De infosessies over de herinrichting van de ring worden vanaf woensdag ook voor het eerst in Brussel georganiseerd. In Oudergem, Sint-Lambrechts-Woluwe, en faciliteitengemeente Wezembeek-Oppem wordt de burger betrokken bij de de plannen voor de oostelijke Ring, daarna volgen debatten over de noordelijke Ring in Brussel-Centrum, Sint-Stevens-Woluwe, Evere en de noordelijke Randgemeenten.

De optimalisatie van de Ring in het noorden is al jaren het onderwerp van controverse. Het Brussels Gewest heeft nog steeds geen goedkeuring gegeven voor een verbreding van de Ring, en ook belanghebbende gemeenten zoals Brussel-Stad en Jette kanten zich tegen het project. Daarom heeft de Werkvennootschap de plannen voorlopig teruggeschroefd.

“Op basis van een uitgebreide inspraakronde, hebben we inderdaad een stapje teruggezet en de alternatieven bekeken. Het basisidee is nog steeds dat we het doorgaand van het lokaal verkeer willen scheiden, maar we bestuderen of dat ook kan binnen de bestaande verharde structuur, zonder noodzakelijk meer ruimte in te nemen”, aldus Struyf.

"Een 'lightversie' van het oorspronkelijke plan, noemt Struyf het. Het kan dan gaan om een verschillend aantal rijstroken, mogelijke wijzigingen aan de hoogte of laagte van de de Ring ten opzichte van zijn omgeving, mogelijke overkappingen, en het aantal op- en afritten of de locatie ervan.

Breed draagvlak

Struyf verzekert ook dat de alternatieven als “absoluut evenwaardig” worden beschouwd aan een eventuele verbreding. “We willen echt hard inzetten op participatie om zo een breed draagvlak te creeëren voor de werken aan de Ring”, klinkt het. Na de infosessies wordt het milieu-effectenrapport opgemaakt en moet de Vlaamse regering een scenario kiezen. Daarna volgt een openbaar onderzoek met een nieuwe inspraakronde vooraleer er een vergunning kan afgeleverd worden.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zegt wel dat hij er alles aan wil doen om de werken aan het noordelijke deel van de Ring zo snel mogelijk te kunnen starten. “Intussen bestuderen we de aanpak van het oostelijke deel, zodat we ook daar aan de slag kunnen gaan en opnieuw een groot Vlaams-Brabants mobiliteitsproject op stapel kunnen zetten”, klinkt het.

Wie zich de komende weken wil mengen in de debatten, wordt gevraagd om zich in te schrijven voor de infosessies in zijn of haar gemeente.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?