Brusselse regering wil laadinfrastructuur boosten

© PhotoNews
| Een oplaadpunt voor elektrische wagens in Brussel.

De Brusselse regering lanceert donderdag een projectoproep om de uitrol van laadpalen voor elektrische voertuigen een boost te geven. Alle eigenaars van privéparkings in Brussel maken kans op een subsidie, mits enkele voorwaarden.

Om in aanmerking te komen voor een subsidie, moeten de laadpalen op groene stroom werken, openbaar zijn en 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk zijn. Dat meldt minister voor Klimaattransitie, Leefmilieu en Energie Alain Maron (Ecolo).

Tegen 2035 wil de regering 22.000 publiek toegankelijke laadpunten installeren. De projectoproep die nu gelanceerd wordt - en die de naam Low Emission Mobility meekreeg - is gericht op de ontwikkeling van laadinfrastructuur buiten de openbare weg. Het is namelijk de bedoeling dat de openbare ruimte zo min mogelijk wordt ingenomen door het uit te bouwen laadnetwerk.

Tot 50 procent terugbetaald

Omdat de installatie van laadinfrastructuur betekent dat het elektrisch vermogen van het net moet worden versterkt en dus kosten met zich meebrengt, is de Brusselse regering bereid tot 50 procent van de investeringen te dragen. Behalve voor parkingeigenaars staat de projectoproep ook open voor taxibedrijven en logistieke dienstverleners, omdat de elektrificatie van het wagenpark van die sectoren een belangrijke rol speelt in de energietransitie van het Brussels gewest, zegt het kabinet-Maron.

De regering maakt dit jaar 500.000 euro vrij voor deze subsidies, aanvragen kunnen tot 15 juli worden ingediend. Maron wijst erop dat eerder de federale regering al besliste om fiscale voordelen toe te kennen aan wie laadpalen installeert.

Wie vragen heeft over de installatie van laadpalen, kan in Brussel overigens terecht bij een nieuwe 'facilitator laadinfrastructuur'.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?