20211006 1770 automatische snelheidsbeperking Zone 30 1
© Photonews | snelheidsbeperking Zone 30

Brusselse zone 30 zorgt voor verdere daling van gemiddelde snelheid

© Belga
26/01/2023

Twee jaar na de invoering van de zone 30 in Brussel, met uitzondering van de grote assen, blijft het effect op de daling van de gemiddelde snelheid merkbaar. Dat effect is zelfs versterkt in het afgelopen jaar. Dat meldt Brussel Mobiliteit donderdagochtend in een persbericht.

De nieuwe resultaten wijzen op een gedragsverandering bij de weggebruikers. De jaarlijkse snelheidsmetingen op 80 locaties wijzen op een zichtbare en constante daling van de gemiddelde snelheid op alle wegen. De gedragswijziging zet zich zowel overdag als 's nachts door en ongeacht of het om een zone 30 of een zone 50 gaat.

Waar voor de invoering van de algemene regel al een limiet van 30 kilometer per uur gold, daalde de snelheid van de automobilisten van 28,1 kilometer per uur in 2021 naar 27,8 kilometer per uur in 2022.

In een zone 50 die werd omgevormd tot een zone 30 ging de gemiddelde snelheid van 31,9 kilometer per uur in 2021 naar 30,6 kilometer per uur in 2022. En in de zone 50 is er een lichte daling van 39,6 kilometer per uur naar 39,1 kilometer per uur.

Uit een vergelijking van de reistijden van het precoronajaar 2019 met die van 2022 blijkt bovendien dat de reistijd niet toegenomen is.

Brussel Mobiliteit is van plan om de snelheidsbeperking in 2023 verder door te voeren op een tiental straten, waaronder de Kroonlaan in Elsene en de Winston Churchillaan in Ukkel.

Om de snelheidscontroles op te drijven, worden dit jaar nog 27 nieuwe flitspalen geplaatst.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie