20180809 verkeer file motorfiets motorrijder brommer mobiliteit

De premie laat auto-eigenaars toe om de wagen in te ruilen voor alternatieven. Maar minder mensen maken gebruik van de premie. Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil het systeem daarom veranderen.

Wie zijn nummerplaat laat schrappen, heeft met de Bruxell’air-premie recht op een mobiliteitsbudget van het gewest. Dat kan bestaan uit een abonnement op het autodeelsysteem Cambio in combinatie met een abonnement op het openbaar vervoer – en dat voor één jaar - of in combinatie met een fietspremie van maximaal 505 euro. Wie zijn wagen laat vernietigen, kan twee jaar lang op deze premie rekenen.

Maar steeds minder mensen maken gebruik van de premie, die in 2006 werd ingevoerd. Het eerste jaar na de lancering werden 1760 dossiers ingediend, schrijft Le Soir. De jaren nadien daalde dat aantal alleen maar. Zo werden er vorig jaar amper 500 aanvragen ingediend, zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Smet wil daarom nadenken over de toekomst van de premie, waarvoor Brussel Mobiliteit een budget van 750.000 euro heeft. “We moeten een grondig debat voeren, aangezien het regeerakkoord ons niet toelaat om nieuwe premies in te voeren tijdens deze legislatuur”, zegt Pascal Smet aan Le Soir.

LEZ

In de eerste plaats denkt minister Smet aan een koppeling van de premie aan het principe van de lage-emissiezone (LEZ). Die LEZ bant de meest vervuilende wagens uit het gewest.

“Een optie is om de Bruxell’air-premie niet in ruil voor gelijk welke wagen toe te kennen, maar enkel in ruil voor de wagens die het gewest niet meer binnen mogen door de LEZ”, legt woordvoerder Mathias Dobbels uit aan BRUZZ. "Onlogisch", reageert minister-president Rudi Vervoort (PS).

Daarnaast denkt de Brusselse minister van Mobiliteit aan een “sociale correctie” door bijvoorbeeld een inkomensplafond en kan het concept van de premie ook worden uitgebreid met andere autodeelplatformen, in plaats van enkel Cambio.

Minister Smet vraagt zich ook af of de premie wel moet worden behouden. Indien de premie zou worden geschrapt, kan het vrijgekomen budget geïnvesteerd worden in andere zaken die de mobiliteit in Brussel kunnen bevorderen, klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, Brussel Mobiliteit, Pascal Smet, LEZ, bruxell'air

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni