Buurtbewoners over ongeval in voetgangerszone: 'Elke dag chaos'

© BRUZZ
| Vanuit de Verversstraat steken zowel fietsers, auto's als grotere bussen en vrachtwagens de voetgangerszone over.

De handelaars en gebruikers van de Verversstraat en Anspachlaan zijn niet verbaasd dat er ongevallen gebeuren met de stroom vrachtwagens die er dagelijks passeert. Donderdag raakte een fietser zwaargewond in de voetgangerszone toen ze gegrepen werd door een vrachtwagen die rechts afdraaide vanuit de Verversstraat. Dat mocht niet, want het was al na 11 uur 's morgens. "Dit kruispunt is voor iedereen slecht ingericht, zowel fietsers als de MIVB en de auto's. Nu is het pijnlijk duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn."

“Nee, natuurlijk ben ik niet verrast. Het gebeurt bijna dagelijks dat vrachtwagens of bussen de paaltjes omrijden”, zegt Stéphane Cadron, uitbater van de geurwinkel Smells Stories in de Verversstraat. “Deze straat lijkt wel de snelweg voor auto’s van Hoog-Brussel naar Laag-Brussel. Ze vlammen door de straat en het is helemaal niet duidelijk aangeduid of ze op de Anspachlaan naar links of rechts mogen, want de bussen mogen het wel.”

Stéphane Cardon_Ververstraat_voetgangerszone
© BRUZZ
| Stéphane Cardon van Smells Stories: "Dit lijkt wel de snelweg voor wie van Hoog-Brussel naar Laag-Brussel rijdt."

Wie met de wagen vanuit de Verversstraat de Anspachlaan op rijdt, mag eigenlijk enkel rechtdoor. Vrachtwagens mogen er tussen 4 en 11 uur ’s morgens wel afslaan tot in de voetgangerszone, om te laden en lossen bij de handelaars. Maar de vrachtwagen die deze donderdagmiddag het ongeval veroorzaakte op dat kruispunt, deed dat na 11 uur. Ook dat verbaast Cadron niet. “Elke dag zijn er camions die tot na de middag komen leveren. Zeker de drankenhandelaars komen hier op alle uren van de dag. Ik snap niet hoe zo’n grote gedrochten hier zelfs door kunnen”, zegt deze handelaar.

Circulatie

De politie onderzoekt momenteel de precieze omstandigheden van het ongeval. De 34-fietster zou vanuit de Verversstraat rechtdoor hebben willen rijden tot in de Rijkeklarenstraat, terwijl de vrachtwagen vanaf diezelfde straat rechtsaf sloeg tot in de Anspachlaan. “Die chauffeur kon hier echt niets aan doen”, zegt de dakloze Milos, die vanaf de overkant van de straat alles met eigen ogen heeft zien gebeuren. “De fietser reed snel door en pats, het was te laat om te remmen.”

Ook enkele handelaars betwijfelen of de chauffeur wel in de fout ging. "Fietsers die in de voetgangerszone rijden, kijken niet meer uit en stoppen voor niemand", zegt de uitbater van papierwinkel Gece op de hoek. "Als een auto of vrachtwagen van rechts komt, dan heeft die toch voorrang? Ik heb deze ochtend al drie fietsers gezien die maar op een haar na niet geraakt zijn, gewoon omdat ze niet kijken.”

Verversstraat_ongeval voetgangerszone
© BRUZZ
| Volgens handelaar Marc moeten auto's lang aanschuiven om het kruispunt over te steken. "Als de fietsers nooit stoppen, krijg je files"

Marc, de uitbater van de speelgoedwinkel naast Cardon's geurwinkel, moet er niet lang over twijfelen. "Een vrachtwagen kan hier weinig misdoen, want om een bocht te nemen, kan die maar 5 kilometer per uur rijden", zegt hij. "Het zijn de fietsers die hier veel te snel rijden. Sommigen van hen zijn echte kamikazes."

Zelf woont Marc niet in Brussel, maar hij komt dagelijks te voet naar zijn werk vanaf het Centraal Station tot in de voetgangerszone. “Ik voel me als voetganger vaak aangevallen door de fietsers. Ik loop altijd heel voorzichtig tegen de gebouwen aan, zodat de fietsers me niet omver rijden”, zegt hij. "Ik begrijp wel dat ze graag willen doorrijden, maar als niemand stopt, krijg je gevaarlijke situaties." Hij zegt dat auto's die hier de Anspachlaan willen oversteken, vaak moeten aanschuiven vanaf het Sint-Jansplein hogerop. "Gewoon al voor een betere circulatie zou je de auto's veilig moeten kunnen doorlaten. Nu staat er continu file in onze straat."

Volgens buurtbewoonster Mie, die zelf met de fiets vanuit de Verversstraat komt gereden, is het verkeer wel vaker gevaarlijk rond dat kruispunt. “Ik zou het bijna instructief vinden als ze dit tafereel 48 uur zouden laten liggen, bij wijze van preventie”, zegt zij. Ze had de beelden van het ongeval al online gezien voor ze er langsfietste. “Ik ben bijna spontaan beginnen wenen. Van verdriet, maar vooral uit diepe boosheid. Dit beeld is een symbool voor het mooie verhaal dat wordt opgehangen rond de voetgangerszone, dat in de realiteit totaal niet klopt.”

20200924_ONGEVAL_ANSPACHLAAN_FIETSER_VRACHTWAGEN
© Kwinten Lambrecht via Twitter

Zelf woont Mie aan het Muntplein en passeert ze hier regelmatig. “Tussen 4 en 11 uur ’s morgens is het hier elke dag totale chaos. De camions parkeren kriskras door elkaar, alsof we deze hele zone enkel hebben om vanaf 11 uur een mooi plaatje te vormen”, zegt ze. Ze slaakt een diepe zucht bij het zien van de fiets op de grond. “Dit soort ongeval kan gebeuren, maar toch niet hier? Dat is absurd en extra pijnlijk omdat er de voorbije jaren al zoveel commotie was rond de aanpak van de voetgangerszone. Het statuut van deze strook is al meermaals veranderd van autoluw naar autovrij, het is totaal niet duidelijk.”

Wie er in de fout ging, maakt voor de cafébazin van Le Tunnel, aan de overkant van de Anspachlaan, weinig uit. "Dit kruispunt is voor iedereen slecht ingericht, zowel fietsers als de MIVB en de auto's. Nu is het pijnlijk duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn."

Brussels schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) wil eerst het politierapport afwachten alvorens te reageren. Ook burgemeester Close wacht het politierapport af om in functie daarvan eventueel extra maatregelen te nemen en extra politiecontroles in te voeren. "Hoe het er nu naar uitziet, deed die chauffeur een manœuvre dat niet mocht", zegt woordvoerder Maité Van Rampelbergh.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?