File autoverkeer Brussel
© PhotoNews

"Cash for car" zal weinig effect hebben op mobiliteitsproblemen

© Belga
29/06/2018

Het systeem "cash for car" zal weinig effect hebben op de mobiliteitsproblemen. Dat stelt het sociaal secretariaat Partena Professional op basis van een peiling in mei. "Bijna de helft van de Belgen die hun bedrijfswagen zouden inruilen voor geld, zou daarmee een eigen wagen kopen."

In de strijd tegen het drukke autoverkeer keurde de Kamer op 16 maart het wetsontwerp goed dat werknemers, die voldoende lang over een bedrijfswagen beschikken, de kans biedt om die in te ruilen tegen een 'mobiliteitsvergoeding'. Die is onderworpen aan hetzelfde fiscale statuut en sociale voordelen als de bedrijfswagen.

Volgens Partena zal de impact van de maatregel evenwel beperkt zijn, blijkt uit haar onderzoek bij 1.000 actieve Belgen door onderzoeksbureau iVOX. Bijna de helft van de Belgen die hun bedrijfswagen zouden inruilen voor geld, zou daarmee in de plaats een wagen kopen.

Bijna vier op de tien Belgen zijn bereid de bedrijfswagen in te ruilen voor een loonsverhoging van gemiddeld 740 euro netto per maand. Met dat geld zou bijna de helft echter een eigen, kleinere wagen kopen. Bijna een kwart zou een fiets kopen, en 22 procent zou het geld voor persoonlijke doeleinden gebruiken.

Bovendien zou twaalf procent van de Belgen met een bedrijfswagen volgens het onderzoek van Partena Professional daarmee nooit naar het werk rijden. De voornaamste reden is dat ze te dicht bij het werk wonen (51 procent), gevolgd door de files (dertien procent) en het gebruik van het openbaar vervoer (twaalf procent).

Verder hebben slechts twee op de tien Belgen van hun werkgever al voorstellen gekregen voor alternatieve mobiliteitsoplossingen naar het werk of tijdens de werkuren. De fietsvergoeding (64 procent) komt het meest voor, maar is in Vlaanderen (72 procent) populairder dan in Wallonië (39 procent) en in Brussel (63 procent).

De voornaamste motivering om de wagen links te laten liggen voor het woon-werkverkeer zijn het milieu (37 procent), het vermijden van de files (30 procent) en het verminderen van de pendeltijd (29 procent).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Cash for car, Partena, bedrijfswagens

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni