Clovislaan krijgt fietspaden en knip in autoverkeer

© Stad Brussel
| Een illustratie van de toekomstige Clovislaan, met fietspaden en groen

De Stad Brussel plant een grondige heraanleg van de Clovislaan, tussen de Leuvensesteenweg en de Ambiorixsquare. De rijstroken voor gemotoriseerd verkeer worden versmald en de extra ruimte gaat naar vrijliggende fietspaden en groen. Het kruispunt met de Grevelingenstraat wordt in twee geknipt zodat sluipverkeer via die route onmogelijk wordt.

De Stad haakt haar karretje vast aan spoornetbeheerder Infrabel. Die werkt sinds midden oktober aan de spoorwegtunnel die onder de laan loopt. Het gewelf van die tunnel is meer dan een eeuw oud en wordt vervangen. "Die werken leggen heel de laan open," zegt schepen voor Openbare Ruimte Ans Persoons (Change.Brussels). "We maken gebruik van de werf om de openbare ruimte te verbeteren, met een volledig nieuwe straat."

Schepen Bart Dhondt (Groen) is dan weer verantwoordelijk voor de mobiliteitsaspecten. "We zijn heel enthousiast over deze heraanleg," zegt hij. "We wilden vermijden dat de straat na de spoorwerken gewoon identiek zou worden heraangelegd, dus we hebben samengewerkt om de mobiliteit en de openbare ruimte te hertekenen."

De heraanleg zal dus grondig gebeuren, van gevel tot gevel. De Clovislaan is vandaag een versleten weg met vrij smalle stoepen en zonder fietsinfrastructuur. De rijstroken voor autoverkeer zijn dan weer erg breed, wat hoge snelheden mogelijk maakt. Er is een groene middenberm met aanplantingen die omzoomd is met trottoirs, maar langs de straat staan zo goed als geen bomen.

Hoofdas voor fietsers

Dat moet in 2022 helemaal anders zijn, en vooral actieve weggebruiker zoals voetgangers en fietsers zullen daar de vruchten van plukken. De stoepen worden heraangelegd, en aan beide kanten komt een afgescheiden fietspad van anderhalve meter breed. De Clovislaan ligt immers op een route van het fiets-GEN, het netwerk van hoofdassen voor fietsverkeer in en rond Brussel.

De rijweg wordt versmald om het autoverkeer af te remmen, er komen ook verkeersplateaus. Het blijft mogelijk om te parkeren langs de straat, maar het aantal parkeerplaatsen zal wel dalen. Zo komt er ruimte voor veilige kruispunten en een dertigtal bomen.

Ook de middenberm moet uitnodigender worden, zodat mensen er willen spelen of gewoon wat zitten. Om dat doel te bereiken worden de groene randen van de berm wat verhoogd, zodat het wandelpad in het midden enigszins afgeschermd is van het autoverkeer.

clovislaan
© Google
| De Clovislaan anno 2019

Knip

De verhoogde middenberm heeft nog een andere functie, die zal het kruispunt van de Grevelingenstraat en de Clovislaan in twee knippen. Verkeer zal daardoor niet meer rechtdoor kunnen op de Grevelingenstraat, die dus niet meer gebruikt kan worden als sluipweg. De Stad zet zo het toekomstig mobiliteitsplan Good Move om in de praktijk.

Vandaag wordt de Grevelingenstraat gebruikt door bussen van de MIVB, maar die trajecten zouden nog gewijzigd worden in het kader van het busplan dat geleidelijk wordt ingevoerd.

Planning

Na de spoorwerken van Infrabel gaan nutsbedrijven in april 2020 aan de slag om hun leidingen te vernieuwen. Zo zal Sibelga de straatverlichting vernieuwen. Begin 2021 zou de eigenlijke heraanleg moeten starten. De bouwvergunning wordt eind dit jaar aangevraagd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?