Collecto groeit als kool

Sara De Sloover
© BRUZZ
07/02/2018

| Collecto is te bestellen aan 205 haltes verspreid doorheen het gewest

Deeltaxidienst Collecto groeit als kool. De dienst heeft in 2017 net geen 250.000 mensen vervoerd, dat zijn meer dan dubbel zo veel passagiers en ritten als vijf jaar eerder. In vergelijking met 2016 steeg het aantal passagiers met 15 procent en het aantal ritten met 18 procent. “De stijging toont aan dat de vraag ‘s nachts groeit, misschien zelfs naar nachtelijk openbaar vervoer”, zegt mobiliteitsexpert Imre Keserü (VUB).

Collecto is een collectieve taxidienst gesponsord door het Brussels Gewest, die je dagelijks tussen 23 uur ’s avonds en 6 uur ‘s ochtends kan gebruiken. De deeltaxi bestellen kan vanaf 205 haltes verspreid over heel Brussel. Met een Mobib-kaart betaal je per passagier 5 euro voor de verplaatsing, zonder 6 euro. De taxi pikt onderweg nog andere passagiers op, tot er maximaal vier mensen meerijden, en levert je af op om het even welk Brussels adres.

“Collecto is een alternatief voor het openbaar vervoer. De service houdt het midden tussen taxi’s, Uber en een nachtbus”, omschrijft Imre Keserü van het MOBI-Onderzoekscentrum bij de VUB de dienst. “Er is duidelijk een vraag naar nachtelijk vervoer dat goedkoper is dan taxi’s. Denk maar aan bus 71, die sinds vorig najaar ook op donderdagnacht tot 3 uur uitrijdt. Dat gebeurde op vraag van VUB- en ULB-studentenverenigingen.”

Volgens Keserü springt Collecto in hetzelfde gat. “Net als Uber overigens, al is dat nog flexibeler. Bij Collecto moet je opstappen aan een ov-halte, en een halfuur op voorhand reserveren.”

Elk jaar meer gebruikers

De deeltaxidienst begon klein. In 2009, het eerste volledige jaar, gebruikten 6.600 mensen Collecto. In 2011 waren ze al met 94.000. In 2016 steeg het aantal Collectoklanten nog met 15 procent, in 2017 nog eens met een even groot percentage. Vorig jaar gebruikten al 249.750 mensen een deeltaxi voor hun nachtelijke verplaatsingen. (Lees verder onder de grafieken)

Het Gewest betaalde in 2017 1,6 miljoen euro mee - het verschil tussen wat de klant betaalt en hoeveel de dienst eigenlijk kost.

De vergunning van concessiehouder Taxis Verts loopt dit jaar af. Bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) gaat een nieuwe aanbesteding uitschrijven, zegt zijn woordvoerder. “Nu gebeuren veel bestellingen nog telefonisch, niet via de app die we in 2014 lanceerden. In het nieuwe lastenboek trekken we meer de kaart van de digitalisering, maar Collecto blijft absoluut een aanvulling op het nachtbusnet Noctis.”

Bovendien heeft Smet beloofd daar een extra communicatiecampagne aan te koppelen. Veel mensen kennen de deeltaxi's immers nog niet. "We erkennen dat het nodig is om Collecto bekender te maken, niet enkel bij studenten, maar ook bij een breder publiek", zei hij begin 2017, naar aanleiding van de studentenacties voor nachtbussen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Pascal Smet , Collecto , MIVB , Noctis , openbaar vervoer , taxi , deeltaxi

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni