Verlenging traject Tram 9 Dikke Beuk tot Koning Boudewijn

| Verlenging traject Tram 9 van Dikke Beuk tot Koning Boudewijn.

1. Geschiedenis

De werkzaamheden hebben drie jaar geduurd, maar de plannen voor de 18e tramijn van de MIVB gaan al lang mee. De eerste studie naar de lijn werd al gedaan in 1981, de regeringsbeslissing dateert van 2003. Er zit ook een communautair kantje aan tram 9. De Franstaligen kregen een metrolijn naar het universitair Erasmusziekenhuis (opening in 2003), maar alleen als de Vlamingen een 'snelle verbinding' naar het UZ in Jette zouden krijgen. Een soort mini-wafelijzerpolitiek in Brussel dus.

2. Lengte en duur

Met een lengte van ongeveer 4 kilometer is het de kortste tramlijn van het net. Toch doet de tramlijn drie gemeentes aan: Koekelberg, Jette en Ganshoren. Tram 9 zal echter over een paar jaar anderhalve kilometer langer zijn. Een vergunning voor een verlenging tot het Koning Boudewijnstadion is afgeleverd. De MIVB belooft een tram om de zes minuten tijdens de spits en om de tien minuten de rest van de dag. ’s Avonds en in het weekend is er elk kwartier een tram.

3. Traject

Het traject van enkele buslijnen in de buurt is aangepast. Buslijn 14 kent de grootste veranderingen, omdat het volledige traject is overgenomen door tram 9. Ook buslijn 13 wijzigt: die zal nog steeds aan metrostation Simonis vertrekken, maar voortaan door Ganshoren rijden. Buslijn 84 rijdt vanaf 2 september niet meer via de Tentoonstellingslaan omdat tram 9 dat zal doen. Bekijk alle wijzigingen hier.

4. Inhuldiging

De tramlijn wordt op zaterdagmiddag ingehuldigd door koning Filip. Het is tegelijk ook de inhuldiging van het nieuwe Koningin Astridplein, het Spiegelplein in de volksmond.

5. Werken

Tijdens het aanleggen van de nieuwe tramlijn werd meteen ook de hele openbare ruimte heringericht. Zo werd Spiegelplein autovrij gemaakt, waaronder zich nu een parkeergarage bevindt. Ook metrostation Simonis is gedeeltelijk verbouwd om de terminus van de nieuwe lijn te ontvangen. Het gehele project kostte 76 miljoen euro, waarvan het federaal Brusselfonds Beliris 20 miljoen euro bijdroeg. De hinder voor de buurt is nog niet helemaal voorbij. Op een stuk van de Jetselaan is de heraanleg bijvoorbeeld nog bezig.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, tram 9

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni