Simulatiebeeld van de tram op de Dikke Beuklaan, met op de achtergrond de Modelwijk.

Tram 9 wordt verlengd richting Heizel

Tim Gatzios
© BRUZZ
10/08/2018

Er is een bouwvergunning voor de verlenging van tram 9, die vanaf september al tussen Simonis en Dikke Beuk rijdt. Over een paar jaar wordt de lijn anderhalve kilometer langer, en eindigen de trams aan metrostation Koning Boudewijn.

Nu er een bouwvergunning is kunnen de werken voor de verlenging starten. Een precieze datum ligt nog niet vast, maar op het kabinet van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is te horen dat het om eind 2019 of 2020 gaat.

Ter herinnering: het stuk tramlijn tussen Spiegel en Dikke Beuk kreeg een vergunning in 2014, in 2015 begonnen de werken die ongeveer drie jaar duurden. Dat stuk was 3 kilometer lang, de uitbreiding naar de Heizel is 1,5 kilometer.

(Lees verder onder de afbeelding)

Verlenging traject Tram 9 Dikke Beuk tot Koning Boudewijn
© BRUZZ-Google | Verlenging traject Tram 9 van Dikke Beuk tot Koning Boudewijn.

Samen met de nieuwe tramlijn worden alle straten volledig heraangelegd. De straten worden versmald en er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen. Een stuk van de Dikke Beuklaan wordt een eenrichtingsweg, net als de Generaal de Ceunincklaan.

Er zijn geen fietspaden gepland, omdat het niet gaat om hoofdstraten maar om woonstraten. Daar is minder autoverkeer en door de versmalling gaat het ook trager.

De tram zal via de Dikke Beuklaan door de Lakense Modelwijk zoeven, om dan via de Generaal de Ceunincklaan aan het Koning Boudewijnstadion uit de komen. Vervolgens gaat de lijn langs de Houba de Strooperlaan naar metrostation Koning Boudewijn.

Groene bedding

De tramlijn krijgt op het hele traject een eigen bedding. De voertuigen zullen tussen Koning Boudewijn en Simonis nergens tussen het autoverkeer moeten. Op het grootste stuk van de bedding wordt gras gebruikt, wat handig is bij een hittegolf zoals tijdens deze zomer. Water kan in de bodem sijpelen en gras blijft fris, in tegenstelling tot beton of asfalt dat erg heet wordt.

Er komen meer bomen langs het traject waar vandaag weinig groen staat. Op een paar plaatsen worden bomen gekapt, al wordt dat wel gecompenseerd door meer dan honderd nieuwe exemplaren.

Knooppunt Heizel

Door de verlenging van de tramlijn krijgen heel wat wijken in Jette en Laken een snelle verbinding met de metro. Aan de ene kant van de lijn gaat het om knooppunt Simonis, aan de andere kant de metroterminus Koning Boudewijn.

De extra tramlijn maakt de Heizel ook weer een stukje belangrijker als knooppunt voor het openbaar vervoer. Wie tram 9 neemt zal kunnen overstappen op trams 51 en 93 aan de halte Stadion. Door de nieuwe sporen kunnen die tramlijnen in de toekomst ook verlengd worden.

Later zal tram 9 nog verder kunnen rijden richting de Heizelpaleizen. Er komen in de toekomst tramsporen tussen Koning Boudewijn en Esplanade, het eindpunt van tram 3. De trams zullen dan via metrostation en tramhalte Heizel rijden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette, Laken, Mobiliteit, tram 9, Heizel, MIVB, tram

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni