Dit zijn jullie vragen over de mobiliteit in Brussel

© Dimitri Strobbe via Twitter
| Fietsers tijdens een actie van Critical Mass, dat aandacht vraagt voor een veiligere fietsstad.

Komt de stadstol er? Wat kan men doen om geluidsoverlast van luide motors aan te pakken? Waarom mogen fietsers niet vaker rechts afslaan bij rood licht? Naar aanleiding van Autoloze Zondag en de mobiliteitsweek deden we een oproep naar BRUZZ-lezers om een vraag in te sturen over mobiliteit. Een greep uit jullie vragen.

Waarom kan de Brusselse metro niet doorgetrokken worden naar Vlaanderen? En een andere lezer vraagt zich meteen af waarom er zo weinig samenspraak is met de andere gewesten en gemeenten.

Nog andere BRUZZ-lezers zijn duidelijk fan van Autoloze Zondag. Zo wil iemand graag een autoloze maandag en een andere lezer vraagt zich af of en wanneer er een wekelijkse Autoloze Zondag komt. Als we het over voordelen voor fietsers hebben, waarom mogen fietsers niet vaker rechts afslaan of rechtdoor rijden bij een rood licht?

Een andere lezer die met een blindenstok in Brussel rondloopt vraagt zich af of fietsers en steppers zich bewust zijn van zwakke weggebruikers zoals slechtzienden. Is er minder respect voor andere weggebruikers? “Een merci als ik voor je stop aan het zebrapad is super leuk. Ik doe het telkens als ik te voet ben,” zegt nog iemand. Over respect gesproken, wat doet men daarnaast om de geluidsoverlast van luid verkeer aan te pakken?

Ook de wegen kunnen volgens onze lezers beter. Waarom worden grote wegen niet vervangen door parken om de autodruk te verlagen, vraagt iemand zich af. Een andere lezer wil dat rijvakken beter aangeduid worden: moeten er niet meer aanwijzingsborden boven de autoweg?

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) kondigde tijdens de coronaperiode aan dat er op korte termijn 40 kilometer extra fietsinfrastructuur zou komen. Hoeveel is er daarvan intussen aangelegd?, vraagt iemand zich af.

Circulatieplannen

Over de circulatieplannen is al veel inkt gevloeid. Deze week nog kwam het in de Anderlechtse gemeenteraad tot een opstootje vanwege het circulatieplan in de volkse wijk Kuregem. Is een cultuurswitch naar een meer ‘fietsgenegen’-attitude binnen volkswijken wel haalbaar?, vraagt iemand zich af.

Als we de wijken autoluw willen maken, waarom zijn er dan nog verkeerslichten nodig binnen de vijfhoek? Waarom volstaat een eenvoudige voorrangsregeling niet?

En waarom beperken we dan ondertussen ook de doorstroom op de hoofdassen waardoor sluipverkeer net gestimuleerd wordt?, klinkt het ook nog. Zijn er trouwens geen randparkings te weinig? En nog een oud zeer: komt de stadstol er uiteindelijk of niet?

Een andere lezer denkt al wat verder in de toekomst: zullen auto’s in de toekomst automatisch begrensd kunnen worden wanneer ze een zone 30 binnenrijden? Dat gebeurt in ieder geval nu al met de deelsteps in de voetgangerszone.

De komende dagen zullen we enkele van deze vragen trachten te beantwoorden. Deze week hebben we er al vijf besproken met experts.

De vijf beantwoorde vragen vind je hier: :

Week van de Mobiliteit 2022

In het mobiliteitsdebat gaat de discussie vandaag vooral over het schrappen van rijstroken en parkeerplaatsen. Hoe overstijgen we dat en werken we aan de mobiliteit van de toekomst?
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?